Haluaisin tunnistaa erään sadun. Siinä on nainen, joka on lumottu sammakoksi, mutta muuttuu aina välillä takaisin ihmishahmoon. Tällöin hän voi tehdä erilaisia…

Kysytty

Hei. Haluaisin tunnistaa erään sadun. Siinä on nainen, joka on lumottu sammakoksi, mutta muuttuu aina välillä takaisin ihmishahmoon. Tällöin hän voi tehdä erilaisia askareita, esim. leipoa leipää. Sijoittuu johonkin metsään ja joku mies joutuu menemään naimisiin tämän sammakon/naisen kanssa. Tämä pakko liittyi ilmeisesti jotenkin jousiammuntaan. Mies ei siis tiedä, että sammakko on todellisuudessa nainen, mutta sadun lopuksi se paljastuu. Muita yksityiskohtia ei ole tiedossa. Olisin kovin onnellinen, jos kyseinen satu löytyisi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksi varteenotettava ehdokas kaivatuksi saduksi voisi olla Rudolf Koivun Sammakoksi noiduttu prinsessa.

Sadun alussa kuningas antaa kolmelle pojalleen kullekin kullatun jousen ja nuolen ja käskee heidän ampua nuolensa umpimähkään. Minne nuoli putoaisi, sieltä olisi jokaisen haettava itselleen puoliso. Nuorimman kuninkaanpojan osaksi koituu liitto ruman sammakon kanssa.

Sadun edetessä kuningas antaa poikien nuorille rouville tehtäviä. Heidän pitää paistaa kakku ja kutoa yhdessä yössä suuri seinäverho. Yön tultua sammakko muuttuu tytöksi ja palvelijoidensa avulla suoriutuu annetuista tehtävistä: kuningas pitää sammakon aikaansaannoksia parhaina. Lopulta kuningas käskee järjestää pidot, joihin poikien on tultava vaimoineen. Nuorimman pojan puoliso saapuu häikäisevän kauniina kuninkaantyttärenä.

Kuninkaanpoika juoksee kotiin, löytää puolisonsa makuukammiosta sammakon nahan ja polttaa sen. Kuultuaan tästä prinsessa selittää, että jos poika olisi vielä vähän aikaa odottanut, hän olisi saanut pitää ihmisen muotonsa. Nyt hänen täytyi lähteä pois ja poika saisi etsiä häntä kiviluolasta kymmenen valtakunnan takaa.

Kauan kuljettuaan poika saapuu kiviluolalle ja surmaa puolisoaan vartioineen sammakonmuotoisen hirviön. Kuninkaanpoika ja prinsessa pakenevat omaan valtakuntaansa valkealla ratsulla, jonka löytävät luolan edustalta.

Satu löytyy esimerkiksi seuraavista kirjoista:
Oli kaksi prinsessaa : Rudolf Koivun kuvittamia satuja. Valistus, 1977
Suomalaisten satujen helmiä. Kirjapaja, 2000