Haluaisin tietoa Buteyko-hengitysmenetelmästä ja harjoituksista suomen kielellä. Kuulemani mukaan ainakin englantilaiset käyttävät tätä menetelmää astman…

Kysytty

Haluaisin tietoa Buteyko-hengitysmenetelmästä ja harjoituksista suomen kielellä. Kuulemani mukaan ainakin englantilaiset käyttävät tätä menetelmää astman hoidossa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Buteyko-menetelmästä ei löytynyt suomenkielistä kirjaa kirjastojen kokoelmista. Joissakin allergiaa ja astmaa käsittelevissä kirjoissa, kuten Apua allergiaan kuvaillaan menetelmän keinoja lyhyesti, mutta todetaan myös, että buteyko-menetelmän oppii parhaiten opettajan johdolla.

Englannin kielellä kirjoja on useita, ja näistä kaksi on käännetty myös suomeksi. Nämä kirjat ovat saatavilla vain sähköisessä muodossa (e-kirjoina), joiden lukeminen onnistuu tietokoneella tai lukulaitteella. Kirjoja voi tilata Astmapysäkiltä: http://www.astmapysakki.fi/kirja1.html

Lähteet: Christina Scott-Moncrieff: Apua allergiaan (Karisto, 2002)