Haluaisin tietää, onko olemassa kirjaksi koottuna muistelmia teuvalaisten kohtaloista sisällissodassa 1918. Entä onko kirjoitettu kirjaa tapahtumista Teuvalla…

Kysytty

Haluaisin tietää, onko olemassa kirjaksi koottuna muistelmia teuvalaisten kohtaloista sisällissodassa 1918. Entä onko kirjoitettu kirjaa tapahtumista Teuvalla tuossa vuoden 1918 sodassa? Tai onko noista tapahtumista kerrottu jossain muussa yleisesityksessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinaista muistelmateosta Teuvalta ei vaikuttaisi olevan. Teuvan tapahtumia sisällissodassa käsitellään esimerkiksi seuraavissa kirjoissa, artikkeleissa ja opinnäytteissä:

Alanen, A. J. (1980). Eteläpohjalaisia taisteluissa: 1, Nuijasodasta vapaussotiin. Helsingissä [Hki]: Otava.

Kallioinen, S. (2009). Kestämättömät sopimukset: Muuramen, Savonlinnan ja Teuvan rauhallisuuteen vaikuttaneiden tekijöiden vertailua kesästä 1917 sisällissotaan 1918.
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2004953273 <http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2004953273&gt;

Lantto, J. (1997). Kytösavun mailta: Etelä-Pohjanmaan suojeluskuntapiirin historia 1917-1944. [Ilmajoki]: [Etelä-Pohjanmaan maakuntasäätiö].

Niinistö, J. (2006). Eteläpohjalaiset ja Suomen vapaustaistelu: Etelä-Pohjanmaa ja jääkäriliike. Julkaisussa: Etelä-Pohjanmaan historia 7, s. 541-586, [Seinäjoki] : Etelä-Pohjanmaan liitto 2006.

Ranta, R. & Viita, O. (2006). Teuvan historia vuodesta 1796 vuoteen 1953. [Teuva]: Teuvan kunta : Teuvan seurakunta.

Varala, M. (2004). Työväenliike ja kansanvallan vaje: Työväen poliittinen järjestäytyminen Teuvalla 1899-1919.
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2004953273

Viljanmaa, T. (2003). Aseistakieltäytyjistä luokkataistelijoiden eturintamaan: Teuvan työväenliikkeen ideologinen kehitys sisällissodasta lapualaisvuosiin. [Kristiinankaupunki]: [Teuvan demokraattinen yhdistys].

Ystävällisin terveisin,

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto