Otsikko
Haluaisin tietää mitä nimet Ella, Emilia, Esmi, Jani, Julia, Olavi ja Oona tarkoittavat?

Kysytty

Haluaisin tietää mitä nimet Ella, Emilia, Esmi, Jani, Julia, Olavi ja Oona tarkoittavat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ella on lyhentymä Elinasta, joka on suomalainen muunnelma kreikan Helenasta, jonka merkitys on "loistava". Ella on lyhentymä myös Eleonoorasta, joka on alkuaan arabian Ellinor "Jumala on valoni".
Emilia on lähtöisin latinaisesta Aemilius-plebeijisuvun nimestä ja on Emilin sisarnimi.
Väestörekisterikeskuksen etunimitilaston mukaan Esmi esintyy 7 kertaa.Tilastoista lisää Nimipalvelussa https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1
Jani on suomalainen vastine nimelle Jan, joka on ruotsinkielinen lyentymä nimestä Johannes.
Johannes on alunperin hepreaa ja tarkoittaa Jahve on osoittanut armon, Jumala on armollinen.
Julia on latinan Juliuksen ("maitopartainen nuorukainen") sisarnimi.
Olavi on muunnos muinaiskandinaavisista nimistä Anleifr, Olafr ja Oleifr, jossa ensiosa merkitsee "esi-isää", jälkiosa "jälkeläistä", siis "sukunsa vesa".
Oona on lähtöisin intiaaneilta, alkuaan muodossa Una. Lisäksi sitä on käytetty Irlannissa.

Lähteet: Uusi suomalainen nimikirja, Otava, 1988;
Lempiäinen, Pentti:Suuri etunimikirja, WSOY, 1999.