Haluaisin tietää, mitä lasteni nimet Noora, Veera, Sara, Emilia, Sofia ja Juulia tarkoittavat?

Kysytty

Haluaisin tietää, mitä lasteni nimet Noora, Veera, Sara, Emilia, Sofia ja Juulia tarkoittavat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Noora on lyhentymä Eleonoorasta, jonka alkumuoto on arabian Ellinor, joka tarkoittaa "Jumala on valoni".

Veera on slaavilainen nimi ja sen merkitys on "usko".

Sara on lyhentymä Saarasta, heprean "ruhtinattaresta".

Emilia on latinalaisesta Aemilius-suvun nimestä lähtöisin. Se oli 1700-luvulla muotinimi Euroopassa, niin kuin nykyisinkin eräs yleisimmistä etunimistä.

Sofia on kreikkalainen nimi, jonka merkitys on "viisaus".

Juulia on muunnos Juliasta. Juliaana nimi edelsi Juliaa almanakassa keskiajalta lähtien surmansa saaneen naismarttyyrin mukaan.

Lähteenä on käytetty Kustaa Vilkunan kirjaa Etunimet.