Haluaisin tietää mistä sukunimi Saarnio on lähtöisin ja mitä se tarkoittaa ?

Kysytty

haluaisin tietää mistä sukunimi Saarnio on lähtöisin ja mitä se tarkoittaa ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Tieto otettu kirjasta: Sukunimet, Pirjo Mikkonen ja Sirkka Paikkala (2000):

Saarnio-nimisiä on asunnut Joutsenossa, Lappeenrannassa ja Imatralla. Näiden Saarnoiden nimi lienee sama perua kuin Saarnia. Taipalsaarella on kirjoihin merkitty Joh. Saarnio 1773. Vanhemman nimikannan lisäksi Saarnoita on otettu sukunimeksi 1900-luvun taitteen tienoilla lähinnä Lounais-Suomessa mutta myös Uudellamaalla.

Saarnia: Nimestä on tietoja 1500-luvulta alkaen Lappeelta misää tunnetaan kylänimenä Saarniala eli Saarniankylä.

1 ääntä

Kommentit

Kuinkahan paljon Saarnioita on Joutsenossa? Olen kuullut että siellä on Saarnioitten kylä.Pitääköhän paikkansa?