Otsikko
Haluaisin tietää miksi joulua on vietetty ennen kuin siitä tuli kristittyjen Jeesuksen syntymäjuhla? Olen nimittäin kuullut, että jotkut ns. pakanat viettivät…

Kysytty

Haluaisin tietää miksi joulua on vietetty ennen kuin siitä tuli kristittyjen Jeesuksen syntymäjuhla? Olen nimittäin kuullut, että jotkut ns. pakanat viettivät sitä ennen Jeesusta. Kiitos vaivan näöstä!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa "Joulukontti: tekijä Liisa Merenkylä" kerrotaan joulun vietosta seuraavaa:

"Joulun viettoon liittyviä tapoja voimme löytää hyvinkin kaukaisilta ajoilta, nimittäin vanhojen roomalaisten Saturnalia-juhlasta sekä muinaisgermaanien Keskitalven-juhlasta. Näillä juhlilla ei ole kristillinen vaan pakanallinen alkuperä.

Saturnalia
-juhlaa vietettiin Saturnus-jumalan, maanviljelyksen suojelijan kunniaksi joulukuun 17. päivästä 24. päivään ja siihen valmistettiin runsaasti monenlaisia ruokia, leivonnaisia ja juomia. Vapaat ja orjat, rikkaan ja köyhät olivat silloin tasa-arvoisia ja juhlivat yhdessä.
-yleisiä saturnalialahjoja olivat kynttilät, savinuket ja makeiset joita annettiin erikoisesti lapsille

Keskitalven juhla
-vietettiin Skandinaviassa vuoden pimeimpänä aikana
-juhlaa kutsuttiin nimillä yule, jul, jol, geol, geohol
-Freijalle, hedelmällisyyden ja kasvun jumalattarelle uhrattiin porsas
-vainajien uskottiin liikkuvan kotitalossaan, siksi heille katettiin joulupöytä ja sijattiin vuoteet"

Internetistä löytyi yksityisen henkilön tekemä sivusto pakanallisista jouluista osoitteesta:
http://www.funet.fi/~magi/metsola/arkisto/juhlat/joulu/historia.html