Haluaisin tietää mikä on maailman finanssitalouden ja reaalitalouden ero. Miten voi olla olemassa kaksi taloutta?

Kysytty

Haluaisin tietää mikä on maailman finanssitalouden ja reaalitalouden ero. Miten voi olla olemassa kaksi taloutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Finanssitalous tarkoittaa markkinoita, joilla ostetaan ja myydään rahoitusta, reaalitalous puolestaan todellisten tuotteiden ja kiinteiden investointien (kiinteistöt, työvälineet jne.) tuottamista ja kuluttamista. Alun perin finanssimarkkinoiden tarkoitus oli yksinkertaisesti mahdollistaa tavaroiden ja palveluiden tuottaminen rahoittamalla sitä - esim. lainaamalla tietyillä ehdoilla yrittäjälle alkupääoma, jotta tuotanto on mahdollista käynnistää. Rahoitus on siis tuotannon välttämätön osa. Nykyään arvopaperikaupasta itsestään on muodostunut merkittävä talouden osa-alue, joka ei välttämättä enää ole yhteydessä konkreettiseen tuotantoon.

Lähteet:
http://www.maailmantalous.net/?q=fi/node/60
Koskela, Mirjam: Kansantalous tutuksi (WSOYpro Oy, 2010)

47 ääntä
Asiasanat

Kommentit

On naseva tietoisku!