Haluaisin tietää mahdollisimman paljon nimestä Sari-Anne.

Kysytty

Haluaisin tietää mahdollisimman paljon nimestä Sari-Anne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjat kertovat seuraavaa.

Nimi Sari on muunnos nimestä Saara (toisten mielestä tämä ei tosin aivan varmaa). Saara on heprealaista alkuperää ja tarkoittaa ”ruhtinatar”. Nimi on alkuperäisessä muodossaan yli 4000 vuotta vanha ja se tunnetaan kaikkialla maailmassa. Raamatun alussa on tunnettu tarina Israelin kansan esivanhemmista Abrahamista ja Saarasta.

Nimimuoto Sari oli Suomessa kauan hyvin harvinainen. Sari tuli muotiin 60-luvulla ja yleistyi nopeasti. 1950-luvulla kastettiin jo noin 1000 Saria, mutta 1960-luvulla peräti n.15 000. Kaudella 1965 – 1974 Sari oli Suomen suosituin naisten etunimi. 1980-luvulta lähtien Sari on käynyt harvinaisemmaksi.

Anna on muunnos heprealaisesta nimestä Hannah, joka tarkoittaa ”armo” tai ”armahdettu”. Tarinan mukaan Neitsyt Marian äiti oli nimeltään Anna. Katolinen kirkko kunnioittaa Annaa pyhimyksenä. Keskiajan lopulla Anna oli suosittu pyhimys Suomessakin.

Nimi Anna on ollut suosittu monissa maissa ja siitä on monia eri muunnoksia. Muotoa Anne on käytetty vanhastaan Saksassa, Ranskassa ja Englannissa. Suomessa muoto Anne oli harvinainen kunnes se nousi suosioon 1950-luvulla. Yleisimmillään Anne-nimi oli 1960-luvulla.

Yhdistelmä Sari-Anne on mielenkiintoinen. Väestörekisteri ylläpitää nimipalvelua, josta selviää, miten monella ihmisellä on tietty etunimi ja minä vuonna he ovat syntyneet. Tilasto kertoo, että tällä hetkellä nimi Sari-Anne on 115:llä naisella. Heistä 9 on syntynyt kaudella 1940-59, 68 kaudella 1960-79 ja 38 kaudella 1980-99. Kuluvalla vuosituhannella ei vielä kukaan ole saanut nimeä Sari-Anne.

Sari-Anneja ei siis todellakaan ole monta! Pelkkiä Sareja on saman tilaston mukaan 31351 ja Anneja 38275.

Lähteet:
Kiviniemi, Eero: Iita Linta Maria: etunimiopas vuosituhannen vaihteeseen, 1993
Kiviniemi, Eero: Rakkaan lapsen monet nimet: suomalaisten etunimet ja nimenvalinta, 1982
Lempiäinen, Pentti: Nimipäiväsanat, 1978
Malmsten, Anders: Svenska namnboken, 1996
Uusi suomalainen nimikirja, 1988
Vilkuna, Kustaa: Etunimet, 1990
Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu, osoite
https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1