Otsikko
Haluaisin saada selville yhden dekkarin. Muistan vain sen, että kirjassa kokenut rikosetsivä (ehkä mies) kutsuttiin tutkimaan murhaa, jossa murhaaja oli…

Kysytty

Hei! Haluaisin saada selville yhden dekkarin. Muistan vain sen, että kirjassa kokenut rikosetsivä (ehkä mies) kutsuttiin tutkimaan murhaa, jossa murhaaja oli poistunut murhatun kotoa (tai murhapaikalta) läheiseen lumiseen metsään kävellen. Metsässä jäljet loppuvat kuin seinään eivätkä jatku metsän takana olevan autotien varteen. Lopulta selvisi että jäljet oli tehty tarkkaan harkiten jotenkin toisia kenkiä käyttämällä tai hän oli kävellyt jotenkin takaperin sen reitin tms. Samassa kylässä (mielikuva on että se oli jokin ikään kuin vuoristokylä) asui joku tunnettu taiteilija, jossa oli jotakin epämääräistä (häntä ehkä epäiltiin murhaajaksi). En muista edes kuka murhattu oli tai miksi hänet murhattiin, mutta nuo jäljet näyttelivätkin suurta osaa, kun ne tuntui syntyneen aivan järjenvastaisesti. Muistelisin tapahtumamaa oli Yhdysvallat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihan täsmälleen kysymyksessä kuvaillun kaltaista dekkaria en onnistunut löytämään, mutta melko lähelle sentään päästään Carter Dicksonin (John Dickson Carr) kirjassa Valkoisen luostarin murhat. Tässä amerikkalaisen kirjailijan Iso-Britanniaan sijoittuvassa romaanissa Sir Henry Merrivale selvittelee murhaa, jonka ratkaisussa tärkeässä osassa ovat "järjenvastaiset" jalanjäljet lumessa.

Yhdysvaltoihin sijoittuva, niin ikään melkoisen lähelle kaivattua kirjaa osuva teos on myös John Verdonin Numeropeli.

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/http%253A%252F%252Fwww.btj.fi%252Fat_1589001