Otsikko
Haluaisin palauttaa mieleen uhmakkaan runon, jossa esiintyy villiminkki tai useampi ja jossa on sanat "ei sovi / villiminkille". Runo oli Mikkelin…

Kysytty

Hei,
haluaisin palauttaa mieleen uhmakkaan runon, jossa esiintyy villiminkki tai useampi ja jossa on sanat "ei sovi / villiminkille". Runo oli Mikkelin panttivankidraaman kaappaajan kuolinilmoituksessa Helsingin Sanomissa vuonna 1986. Noin vanhat kuolinilmoitukset eivät ole netissä. Voi olla että runokin oli omaisen itse tekemä, mutta ei kysyvä tieltä eksy, vai mitä. Mieleeni on jäänyt, että panttivangin kuolinilmoituksessa puolestaan oli Saima Harmajan runo siskonsa Outi Talvitien kuolemasta. Nuo kaksi ilmoitusta olivat kuin yö ja päivä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wikipedian mukaan kaappaaja Jorma Takalan kuolinilmoitus olisi Helsingin Sanomien numerossa 30.8.1986 sivulla 4.  HS Aikakoneessa on periaatteessa digitilaajien katsottavissa Helsingin Sanomien numerot vuosilta 1889-1997, mutta jostain syystä vuoden 1986 elokuun numerot päättyvät 20. päivään. Pasilan kirjastossa on kuitenkin mikrofilmattuna Helsingin Sanomat vuodesta 1904 ja kollega lähetti ystävällisesti kuvan kyseisestä sivusta. Runo on merkitty Inkeri Karvosen kirjoittamaksi ja kuuluu näin:
En kanna suruja, en huolta huomisen,
on joka hetki ainutkertainen.
Mä olen villiminkin villi poikanen,
jos kuonoon haavan saan kun taistelen,
en pelkää, valita tai vapise:
ei sovi semmoinen villiminkille.

Saima Harmajan runo Outi Talvitie löytyy Runosto.net-sivustolta.

Lähteet:

Mikkelin panttivankidraama. Wikipedia. https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikkelin_panttivankidraama. (Katsottu 24.4.2023)

Runosto.net. http://runosto.net/. (Katsottu 24.4.2023)