Opettajatar, kirjailija Alma Josefina Hildeen

Kysytty

Haluaisin lisätietoja opettajatar, kirjailija Alma Josefina Hildéenistä. Kirjoittanut mm. salanimella Edit Eler kirjan Solglitter ja nimimerkillä A. Hilden.

Alma J Hildéen syntynyt 1873 Vehmaalla ja kuollut 1940 Tyrväässä. Käynyt Turussa Heurlinin tyttökoulun ja saanut opettajatodistuksen Helsingin suomalaisesta jatko-opistosta v. 1900. Toiminut ainakin IIsalmessa ja Uudessakaupungissa opettajattarena. Sisar Selma Aline naimisissa Rovasti Hj. Svanbergin kanssa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rovaniemeltä löytyi pieniä tiedonmurusia lisää.

Se tieto mitä Alma Josefina Hildénistä löytyy Rovaniemeltä on Rovaniemen yhteiskoulun toimintakertomuksissa. Näistä kahdessa on hänestä tietoja.

-Rovaniemen yhteiskoulu: Kertomus lukuvuodelta 1922-1923 (Rovaniemi  1923):

Sivulla 3: Tiheään uudistuvat opettajavaihdokset mainitaan haitallisena tekijänä, jopa johtaja on vaihtunut. Poistuneiden tilalle valituissa mainitaan opettajatar Alma Hildén, mahdollisesti Helmi Erkkolan tilalle.

Sivulla 5: Opettajisto-kohdassa, ”Hildén, Alma (v:sta 1922), opettajakandidaatti: ruotsia I, II, VI-VIII, saksaa II-III luokalla.

Sivulla 8: Toinen B luokka, luokanvalvoja Alma Hildén.  Oppilasluettelo luokasta.

Toimintakertomus sisältää myös tarkempia tietoja luokkien menestyksestä, opetuksen sisältöä ym.

-Rovaniemen yhteiskoulu: Kertomus lukuvuodelta 1923-1924 (Rovaniemi 1923):

Sivulla 8: Kohta opettajisto. Suora lainaus: ”Koulun palveluksesta ennen lukuvuoden alkua samoin eronneiden opettajatar Alma Hildénin, maist. A. Nykäsen ja opettaja E. Laakson tilalle valittiin opettajatar Annikki Penttinen, opettaja O. V. Mellin ja poikien käsitöiden opettajaksi kansak. opettaja T. Keränen.”

Ikävä kyllä kovin paljon sinulla jo olevaa tietoa enempää emme onnistuneet löytämään.

Alma Hilden ((lähteidemme mukaan yhdellä e:llä) toimi ruotsin ja saksan kielen opettajana Iisalmen reaali- ja porvarikoulussa 1899–1904 sekä koulun johtajana 1903–1904. Vuosina 1909–1911 hän oli saksan kielen opettajana ja koulunjohtajana Uudenkaupungin yhteiskoulussa, ja myöhemmin hän opetti Haapamäen ja Rovaniemen yhteiskouluissa.

(Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Alma_Hild%C3%A9n ja Suomen kirjailijat 1809-1916, 1993)

Hänen vanhempansa olivat rovasti Daniel Ezechiel Hilden ja Selma Rislachi

(Lähde: Kirjasampo: http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au4e565e1f-d3e7-4599-a886-65a12fa7989f#.WikCrE32SUk

Solglitter-teoksen (julkaistu 1919 nimimerkillä Edit Eler) lisäksi häneltä on julkaistu  teokset  Elli: en ung flickas dagboksanteckningar. 1 ja 2 (1916  nimellä A. Hilden)

(Lähde: Finna: https://www.finna.fi/Search/Results?limit=0&filter%5B%5D=%7Eauthor_facet%3A%22Hild%C3%A9n%2C+Alma%22&filter%5B%5D=%7Eauthor_facet%3A%22Hild%C3%A9n%2C+A.%22&join=AND&bool0%5B%5D=AND&lookfor0%5B%5D=hilden+alma&type0%5B%5D=Author )

1 ääntä

Kommentit

Suuret kiitokset Rovaniemen kirjastolle. Ihanaa kun löytyy tietoja. Nyt vielä lähetän kyselyn Haapamäen kirjastoon, löytyykö sieltä yhteiskoulun vuosikertomuksista Alma Josefina Hildeniä opettajakunnasta 1910-1921. Kiitos osaavat kirjastoammattilaiset.