Google löytää mielekkäitä vastauksia kunhan hakusanat ovat vähänkin sinnepäin. Oletteko tietoisia siitä, että Pikin hakusysteemi edellyttää merkilleen oikeaa…

Kysytty

Google löytää mielekkäitä vastauksia kunhan hakusanat ovat vähänkin sinnepäin. Oletteko tietoisia siitä, että Pikin hakusysteemi edellyttää merkilleen oikeaa kirjoitusasua, muussa tapauksessa ei löydy mitään. Miksi näin? Kokeilkaapa vaikka: "selli numero kuusi"- ei löydy mitään! Google voittaa 6-0. Miksei Pikissä ole vastaava systeemi kun sellainen kerran on keksitty? Kaikki tiedonhaluiset eivät ole Suomen kielen maistereita!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olette aivan oikeassa: PIKI-verkkokirjaston haku ei toimi Googlen tapaan, ja toki mekin olemme siitä tietoisia.

Googlen ominaisuuksiin kuuluu, että se hakee annettujen hakusanojen lisäksi automaattisesti myös tietyllä valikoimalla sanan synonyymejä ja erilaisia muotoja (esim. palauttamalla monikolliset sanat yksikkömuotoon). Tällainen hakutapa yksinään laajentaisi hakutulosten määrää valtavasti ja tuottaisi paljon asiaankuulumattomia tuloksia käyttäjän selattavaksi. Googlessa se kuitenkin toimii, koska hakutulokseen vaikuttavat samaan aikaan myös muut Googlen ominaisuudet, erityisesti periaate, jolla se pyrkii järjestämään tuloksen niin, että hyödyllisimmät ja keskeisimmät sivut nousevat listan kärkeen. Nämä ns. hakualgoritmit eli haussa noudatettavat periaatteet ovat hakukoneiden liikesalaisuuksia, joten kovin tarkkoja tietoja yhtiöt eivät niistä anna - kyseessähän on suorastaan bisneksen ydin. Se tiedetään, että Googlen tuloksen järjestykseen vaikuttaa ainakin se, miten paljon tietylle sivulle viitataan muilla sivuilla ja miten nämä viittaavat sivut puolestaan sijoittuvat tärkeysjärjestyksessä. Hakukoneiden toimintaperiaatteista löytyy ytimekäs artikkeli Teknillisen korkeakoulun Tietoverkkolaboratorion harjoitustyönä tehdystä hakuoppaasta: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s00/tyot/42/.

PIKI-verkkokirjastossa yhtä laaja haku johtaisi ongelmiin, koska hakutulokset paisuisivat liian suuriksi. Tämä tietysti voi myös kostautua niin, että haettu teos jää löytymättä, mikäli hakusana ei ole oikea. Tätä ongelmaa voidaan kuitenkin kiertää sekä kirjaston että käyttäjän puolelta.

Verkkokirjaston haku kohdistuu niihin tietoihin, joita kirjoista, elokuvista ym. aineistosta on viety kirjaston tietokantaan. Helposti vääriä tulkintoja aiheuttavien nimien kohdalla (kun teoksen nimeen sisältyy esim. numeroita tai erikoismerkkejä) tietokantaan viedään yleensä myös vaihtoehtoiset kirjoitusasut helpottamaan hakua. Esimerkiksi Alexandra Salmelan romaani "27, eli, Kuolema tekee taiteilijan" löytyy myös nimillä "Kaksikymmentäseitsemän, eli, kuolema tekee taiteilijan" ja "Kuolema tekee taiteilijan". Rosa Liksomin "Hytti nro 6" -teokseen tällaisia lisäyksiä ei ole vielä tehty - hyvä siis, että puute tuli tässä esille!

PIKI-verkkokirjastossa on käytössä myös niinsanottu sumea haku, joka tarjoaa joissakin tapauksissa mahdollisia vaihtoehtoja, jos varsinaisella haulla ei löydy mitään. Googlemaiseen laajuuteen tämä ei kuitenkaan yllä. Sivun yläreunan pikahaku antaa myös hakusanaa kirjoitettaessa sen alapuolelle siihen täsmäävien nimekkeiden listan, josta voi valita haluamansa. Hytti-sanalla aloitettaessa Liksomin teos on listalla toisena. Jos haku ei anna lainkaan tuloksia, käyttäjän kannattaa kokeilla uudestaan vaihtoehtoisilla hakusanoilla tai laajentamalla hakua jättämällä osa hakuehdoista pois. PIKI-verkkokirjaston Tiedonhakijan opas löytyy osoitteesta http://piki.verkkokirjasto.fi/web/arena/tiedonhakijan-opas.

Antamanne esimerkki havainnollistaa tilannetta oivallisesti: Google löytää "hytti numero kuuden", jota PIKI ei - vielä - osaa antaa. Mutta jos kirjan nimen muistaa yhden sanan verran väärin eli hakee "selli numero kuusi", ei Googlekaan osaa yhdistää tätä Liksomin kirjaan. Silloin apu löytyy, jos muistaa kirjailijan nimen tai vaikkapa sen, että ko. teos sai juuri Finlandia-palkinnon - sen kautta löytyy kyllä kirjakin. Kiperissä tapauksissa pääseekin usein hyviin tuloksiin käyttämällä kahta hakuohjelmaa rinnakkain - esim. selvittämällä Googlen avulla teoksen tai kirjailijan nimen tai sen kirjoitusasun ja tarkistamalla sitten PIKI:stä sen saatavuuden.