Miten löydän kirjastossa (Turku) olevista lehdistä (aikakausilehdet) määrätyn artikkelin/aiheen.

Kysytty

Miten löydän kirjastossa (Turku) olevista lehdistä (aikakausilehdet) määrätyn artikkelin/aiheen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lehtiartikkelien etsimisessä voi käyttää avuksi useita artikkeliviitetietokantoja. Suomenkielisiä aikakausi- ja sanomalehtiartikkeieita löydät Arto- ja Aleksi-tietokantojen avulla, ruotsinkielisiä ArtikelSök- ja Mediearkivet-tietokantojen ja englanninkielisiä mm. Ebsco-tietokannan avulla. Lisäksi käytettävissä on muutamia alakohtaisia artikkeliviitetietokantoja. Turun kaupunginkirjastossa käytettäviin tietokantoihin pääset tutustumaan kotisvujemme kautta osoitteessa www.turku.fi/kirjasto, kohdasta tiedonhaku ja tietokannat, sähköiset aineistot.

Pc:n ostoon liittyviä testejä on julkaistu tänä vuonna mm. Tietokone-lehdessä, numerossa 3 on sekä Ari Saarelaisen artikkeli nimeltä Pc:n myynti siirtyi kodinkonekauppaan (testattu 3 eri valmistajan kannettavaa) että Olli-Pekka Komosen artikkeli Olohuoneen valloittajat (testattu 4 konetta, jotka on tarkoitettu olohuoneen audiovisuaalisiksi keskuksiksi).

Internet-liittymiä on vertailtu mm. Timo Heleniuksen artikkelissa Vauhtikaapeli ; Sonera Laajakaista Kaapeli, Tietokone 2005, nro 5, ja Pertti Hämäläisen artikkelissa Vauhtia kaistalle, Tietokone 2005, nro 1. Adsl-modeemeista kertoo Olli Majanderin artikkeli Turvalliset adsl-modeemit : apua adsl-päätelaitteen valintaan, lehdessä MikroBitti 2004, nro 4.

Lisää vastaavia viitteitä voit tulla etsimään kirjastoon. Turussa esim. pääkirjaston 2. kerroksessa sijaitsevassa käsikirjastossa on mahdollista pyytää apua tietokantojen käytössä. Linnea-yhteistietokantoihin kuuluvaa Arto-tietokantaa on mahdollista käyttää myös kotikoneelta. Siihen voi avata hakuyhteyden matkapuhelimen tekstiviestillä. Nyt maaliskuussa 2006 palvelun hinta on 1,66 euroa. Yhdellä maksulla tietokantoja voi käyttää tunnin ajan ja maksu veloitetaan myöhemmin puhelinlaskussa.