Etsiskelisin tietoa siitä, millaista ihan jokapäiväinen arkinen elämä oli Suomessa maatiloilla. Tarvitsisin tietoa eritoten 1930-1940-luvuilta. Ihan siis vain,…

Kysytty

Hei! Etsiskelisin tietoa siitä, millaista ihan jokapäiväinen arkinen elämä oli Suomessa maatiloilla. Tarvitsisin tietoa eritoten 1930-1940-luvuilta. Ihan siis vain, että miten maatilaa hoidettiin, millaisia päivittäisiä askareita oli, mitä tehtiin minäkin vuodenaikana, ja niin edespäin. Onko jotain kirjallisuutta tai muuta mistä tätä voisi alkaa etsimään? Kiitos paljon!

Vastaus

Vastattu

Tietoa aiheesta löytyy seuraavista teoksista:

Suomen maatalouden historia 2: Kasvun ja kriisien aika 1870-luvulta 1950-luvulle (2004)

Sata Sarkaa: Varsinaissuomalainen maaseutu ja maatalous 1904 – 2004 (2004)

Niemelä: Talonpoika toimessaan (2008)

Ranta: Naisten työt (2012)

Raija Kourin artikkeli Työssäoppiminen maalaistalossa: maatilalla riitti työtä ja touhua artikkeli on julkaistu Saviseudun Joulussa nro 23 (2011). Artikkelissa kuvataan maatalon elämää Loimaalla 1930-50-luvuilla.

Teppo Korhosen artikkeli Satakuntalaisen maatilan perinteinen työvuosi, yhteisö luonnon reaaliajassa sisältyy Laari 2012 –teokseen. Artikkeli käsittelee laajasti maatilan töitä 1800-luvulla.

Kaikki mainitut teokset löytyvät Loimaan pääkirjaston kokoelmista.