Etsin yhtä kirjaa, mutta en tiedä kirjan enkä tekijän nimeä. Tarina perustuu tositapahtumiin ja se sijoittuu merelle. Eli laiva, sotalaiva tai sukelluslaiva…

Kysytty

Moi!

Etsin yhtä kirjaa, mutta en tiedä kirjan enkä tekijän nimeä.

Tarina perustuu tositapahtumiin ja se sijoittuu merelle. Eli laiva, sotalaiva tai sukelluslaiva joutuu merihätään ja sen miehistö pelastuu pienempiin pelastuslauttoihin. Pelastuslautalla olevat miehet tietävät, että lähistöllä on saari, mutta he eivät uskalla mennä sinne, koska siellä huhutaan asuvan ihmissyöjiä. Niinpä merimiehet jatkavat seilaamista avomerellä, kunnes ovat nälkäkuoleman partaalla ja alkavat syödä toisiaan, tullen näin itse kannibaaleiksi. Tietäisiköhän joku tällä kuvauksella, mikä kirja on kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksi ehdokas etsityksi kirjaksi voisi olla Nathaniel Philbrickin Kamppailu merta vastaan : valaanpyyntialus Essexin tarina (Tammi, 2001).

"Essex lähti pyyntimatkalleen elokuussa 1819 Nantucketista. Viisitoista kuukautta myöhemmin kaukaisessa Tyynenmeren kolkassa vimmastunut kaskelotti upotti laivan. Miehistö pelkäsi lähisaarten ihmissyöjiä ja päätti purjehtia pikku veneillään Etelä-Amerikan rannikolle. Matkaa kertyi lopulta 4500 mailia. Kolmen seuraavan kuukauden aikana mitattiin, kuinka paljon ihminen voi kestää kamppaillessaan merta, auringonpaahdetta, vilua, nälkää, janoa, sairauksia ja pelkoa vastaan. Kahdestakymmenestä miehestä vain kahdeksan pelastui. He olivat lopulta joutuneet jopa syömään kuolleitten tovereittensa ruumiit." (kirjan takakannen esittelytekstistä)