Etsin tietoa ruotsinsuomalaisista. Etenkin 70-luku ja lapset/nuoret maahanmuuttajina (mm. erilaiset ongelmat kuten ulkopuolisuus, koulukiusaaminen jne)…

Kysytty

Hei,
Etsin tietoa ruotsinsuomalaisista. Etenkin 70-luku ja lapset/nuoret maahanmuuttajina (mm. erilaiset ongelmat kuten ulkopuolisuus, koulukiusaaminen jne) kiinnostavat. Asiaa on varmasti käsitelty paljonkin kaunokirjallisuudessa? Entä tutkimuksia aiheesta?

Suurkiitos jo etukäteen :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä, ruotsinsuomalaisista on kirjoitettu paljonkin. Helmet-kirjastojen kautta löytyy reilu parikymmentä aikuisille ja joitakin lapsille kirjoitettua kaunokirjallista teosta. Ne löytyvät Helmet-verkkokirjaston kautta kirjoittamalla hakuruutuun ruotsinsuomalaiset ja rajaamalla tuloksen kaunokirjallisuuteen: www.helmet.fi

Tässä joitakin uusimmasta päästä:

- Sikalat / Susanna Alakoski
- Jossakin itkee pikkuveli.. : antologia : ruotsinsuomalaisia kertomuksia ja novelleja / toimittanut Anneli Tikkanen-Rózsa
- Peilipallopää / Jari Nenonen
- Pimeä kehä / Armas K. Baltzar
- Jokin sinusta : romaani / Heidi Köngäs

Tietokirjoja on myös paljon, esimerkiksi nämä löytyvät Helmet-kirjastojen kokoelmista:

- Suomalaiset Ruotsissa / Jouni Korkiasaari, Kari Tarkiainen
- Luokan kynnyksen yli : ruotsinsuomalaiset kirjoittavat kouluhistoriaa / [toimitus = redaktion: Erkki Vuonokari, Juhamatti Pelkonen]
- Kansankodin kuokkavieraat : II maailmansodan jälkeen Ruotsiin muuttaneet suomalaiset kaunokirjallisuuden kuvaamina / Erkki Vallenius
- Finnarnas historia i Sverige.1-3
- När finländarna kom : migrationen Finland-Sverige efter andra världskriget / Nils Häggström, Lars-Erik Borgegård, Annette Rosengren

Yliopistokirjastojen Linda-tietokannan kautta löytyy lähes 500 ruotsinsuomalaisuuteen liittyvää teosta tai tutkimusta. Linda on vapaasti käytettävä tietokanta ja löytyy täältä:

http://linda.linneanet.fi/F?RN=346662793