Otsikko
Voisitko ehdottaa jotain suomalaista kirjaa, jossa tulisi esiin uusia mies- ja naiskuvia?

Kysytty

Hei! Voisitko ehdottaa jotain suomalaista kirjaa, jossa tulisi esiin uusia mies- ja naiskuvia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla kirjoja, joissa uuden kirjallisuuden mies- tai naiskuvaa käsitellään:

- Chick lit : från glamour till vardagsrealism / Maria Nilson (2008)
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1905937__Schick%20lit%20fr…
- Naisen yksilöityminen suomalaisessa kirjallisuudessa 1950-luvulta
lähtien / Iiris Kuusinen (väitöskirja,myös verkkoaineistona, 2008)
http://melinda.kansalliskirjasto.fi/F/KNGPDRK5PE9LCTGHFK6KTIGJ46813KQ1B…
- Kirjallisuuden naiset : naisten esityksiä 1840-luvulta 2000-luvulle / toimittaneet Riikka Rossi ja Saija Isomaa (2013)
- Miehen häpeä : Jouko Turkan Häpeä-romaanin mieskuvan ulottuvuudet / Annastiina Lehtonen (opinnnäyte, Tampereen yliopisto, 1999)

2000-luvun naista tai miestä kuvataan esim. alla mainituissa romaaneissa:

- Isäasentoja / Petri Vartiainen (2014)
- Enon opetukset / Petri Tamminen (2007)
- Nyt syö miestä / Markku Aalto (2015)
- Kissani Jugoslavia / Pajtim Statovci (2014)
- 27, eli, Kuolema tekee taiteilijan : romaani / Alexandra Salmela (2010)
- Sakset : triptyykki / Laura Lindstedt (2007)