Etsin tietoa opettajan/luennoitsian roolista, nimenomaan vanhempien oppilasten keskuudessa, mistä löytäisin tietoa?? Olen erityisen kiinnostunut eri roolien…

Kysytty

Etsin tietoa opettajan/luennoitsian roolista, nimenomaan vanhempien oppilasten keskuudessa, mistä löytäisin tietoa??
Olen erityisen kiinnostunut eri roolien teorioista, ja teorioiden eri käsityksistä. Kielenä voivat olla suomi,
ruotsi, englanti ja saksa. Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska et kerro kysymyksessäsi tarkemmin, minkälaisten oppilaitosten opettajia tarkoitat, on hieman vaikeaa vastata, mutta erilaisten opettajien rooleista löytyy esim. seuraavanlaisia teoksia:

Wager, Petra: Etälukiolla eteenpäin : opetuksen ja opiskelun uudet etätuulet : Impact-tutkimuksen loppuraportti / [kirjoittajat: Petra Wager & Markus Aalto] Helsinki : Opetushallitus, 2000

Vuorinen, Raimo: Itsenäisiin valintoihin ohjaaminen : nuorten avoimet koulutusmahdollisuudet ja opettajan roolin muuttuminen / Raimo Vuorinen, Jouni Välijärvi. Helsinki : Painatuskeskus, 1994

Syrjäläinen, Eija: Oppilaiden ja opettajan roolikäyttäytyminen luokkahuoneyhteisössä : etnografinen tapaustutkimus peruskoulun ja steinerkoulun ala-asteen 4. vuosiluokalta. Helsinki : Helsingin yliopisto, 1990

Seuraavista lehtiartikkeleista voisi myös olla hyötyä:

Ylönen, Maarit: Ammattina ruumiinkokemusten tuottaminen : näkökulmia liikunnan opetukseen. Liikunta ja tiede. Julkaisuvuosi 2001; (38); 2; 26-29

Keskinen, Soili: Yliopisto-opettajan monet roolit ja työnohjauksen mahdollisuudet. Lehti: Psykologia 2001 ; (36) ; 1-2 ; 92-97

Tavi, Jukka: Jälkiviisaus on ainoa viisauden laji. . Lheti: Niin & näin 2000 ; (7); 2; 55

Lampikoski, Timo: Verkkotutor on monitaituri..
Lehti: Ote 2000 ; (8); 5; 34-37

Hynynen, Eeva-Liisa: Opetus tietoverkoissa muuttaa myös opettajan roolia. . Lehti: Opettaja 1998; 41; 20-21

Friman, Terhi: Tärkein työväline on opettajan persoonallisuus.. Lehti: Lapsen maailma 1997; (56); 8 ; 14-16

Huokuna, Tiina: Opettajan roolissa ristipaineita.. Lehti: Opettaja 1997; 14 ; 22-23

Toikanen, Ulla: Uusien opetusmenetelmien haasteet: opettajien ja oppilaiden muuttuvat roolit. . Lehti: Ote1996; (4); 1; 44-48

Löfman, Tuula: Opettajan uusi rooli: missä on paikkasi, opettaja? Lehti: Aikuiskoulutuksen maailma. 1995; 7; 36-38

Ojanen, Sinikka: Kehittyvä nuori tarvitsee aikuisen opettajan / Sinikka Ojanen, Leila Keski-Luopa. Lehti: Opettaja 1995; 9; 18-19

Malinen, Paavo: Opettajankoulutus vuosituhannen vaihtuessa. Lehti: Kasvatus 1989; (20); 1; 12-16

Teirikko, Antti: Tärkein työväline - osaava, lämmin ja turvallinen opettaja. .Lehti: Suomen kunnallislehti 1983; (68); 10; 21-22.

Sekä kirjamuotoista aineistoa että lehtiartikkeleja aiheesta löytyy varmasti enemmänkin, mutta suosittelen, että kävisit omassa lähikirjastossasi, jossa pääset tutkimaan itse erilaisia tietokantoja tai voit esittää kysymyksesi henkilökunnalle hieman tarkemmassa muodossa.