Etsin Tätilään-runoa. itin lauloi sitä koulussa - todella kauan sitten, 1930-luvulla. Minulla on aavistus melodiasta, mutta aivan tarkaan en tiedä/muista. Sama…

Kysytty

Hei! Etsin Tätilään-runoa. itin lauloi sitä koulussa - todella kauan sitten, 1930-luvulla. Minulla on aavistus melodiasta, mutta aivan tarkaan en tiedä/muista. Sama pätee sanoihin. Löytyisikö jostakin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aili Nissisen Tätilään-runon voi lukea vaikkapa Pieni aarreaitta -kirjasarjan kolmannesta osasta Runoaitta (WSOY, 1993). Alun perin se on julkaistu Nissisen kirjassa Lasten toverina : tositapauksia ja taruja (Otava, 1916).
Nuotit J. N. Lahtisen runoon laatimaan sävellykseen sisältyvät esimerkiksi seuraaviin kokoelmiin:
J. N. Lahtinen, Alakansakoulun laulu- ja laululeikkikirja (Valistus, 1927)
J. N. Lahtinen, Alakansakoulun laulu- ja laululeikkikirjan säestykset (Valistus, 1932)
Jouko Pesola & Joonas Kokkonen, Laulamme ja leikimme : lasten lauluja ja laululeikkejä (Valistus, 1958)
Lasten oma laulukirja : sata laulua kotien ja lastentarhojen pienokaisille. 1 (Fazer, 1972)
Sanat, nuotit ja tuntemattoman suunnittelijan laatimat leikkiohjeet Tätilään-runoon löytyvät kirjasta Lasten laululeikkejä. 2 (Fazer, 1960).