Otsikko
Etsin tärkeää scifi-kirjaa, jonka kirjoittaja saattaa olla joko Alfred Bester tai Harry Harrison: Kirjan päähenkilö on Heintzin Heintz. Maailmaa hallitsee…

Kysytty

Etsin tärkeää scifi-kirjaa, jonka kirjoittaja saattaa olla joko Alfred Bester tai Harry Harrison: Kirjan päähenkilö on Heintzin Heintz. Maailmaa hallitsee näennäisesti joku poliittinen yhteenliittymä, mutta todellinen valta (!) on noin kahdenkymmenen suuryrityksen johtajan käsissä. Yksi heistä on Heintzin Heintz. Hän ei siis ole herra Heintz, vaan pelkästään Heintz tai Heintzin Heintz – koska se kertoo, että hän on se, jolla on valtaa, eikä muita titteleitä tarvita. Tuon yksityiskohdan muistan kirjasta, mutta tekijä ja nimeke ovat hukassa.

Minulla oli tämä kirja joskus, mutta surukseni olen jossain mielenhäiriössä vienyt sen divariin. Kun maailman tila on tällainen, on kirjan aihe liikkunut mielessäni monet kerrat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitty kirja saattaisi olla Alfred Besterin Määränpäänä tähdet (The stars my destination), jonka kuvaamassa klaanien ja kulttien hallitsemassa maailmassa yläluokkaa ovat perheet, joilla on sellaisia tunnettujen brändien nimiä kuin Sears-Roebuck, Gillette, Kodak, Buick, Heinz ja niin edelleen.

1 ääntä

Kommentit

Myös Jennifer Valtiovalta -kirjassa (Max Barry) ihmisillä on suuryhtiöiden nimet. Dystopiakirjallisuutta ainakin on.