Otsikko
Etsin satukirjaa. En tiedä tarkkaa nimeä tai kustantajaa. Mielestäni sen nimessä esiintyi "Hanhiemo", mutta kirja EI ole pitkänmallinen Hanhiemon satuaarre …

Kysytty

Hei!

Etsin satukirjaa. En tiedä tarkkaa nimeä tai kustantajaa.
Mielestäni sen nimessä esiintyi "Hanhiemo", mutta kirja EI ole pitkänmallinen Hanhiemon satuaarre (951-0-07699-6) josta on otettu useita kymmeniä painoksia eikä sen johdannainen "Hanhiemon iloinen lipas".

Muistan hyvin sinisävyisen kannen, jossa nainen (hanhiemo) lentää hanhella. Ja erityisesti kauniin kuvituksen lorulle:

Maanantain lapsi kaunis on kasvoiltaan,
tiistain lapsi taas siro varreltaan.
Keskiviikon lapsi huolensa kantaa,
torstain lapsi etsii kaukaista rantaa.
Perjantain lapsi tahtoo lahjoittaa,
lauantain lapsen on pakko ahertaa.
Mutta lapsi, joka syntyi sunnuntaina
on kiltti ja iloinen, valoisa aina.

Onkohan tämä loru esiintynyt monessakin muussa satukirjassa?
Muistoni kirjaan ajoittuu 1980-luvulle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannesta annetun kuvauksen perusteella kaivattu kirja voisi olla Hanhiemon runoja (Sanoma, 1977). Tässä Frank Baberin kuvittamassa kokoelmassa on kuitenkin mukaan otetuista loruista Kaarina Helakisan, Kaija Pakkasen ja Panu Pekkasen sitä varten laatimat uudet suomennokset, ja niinpä esimerkiksi "Maanantain lapsi" ei esiinny siinä missään tavallisimmista suomenkielisistä asuistaan, jotka ovat tuttuja useista runo- ja loruvalikoimista. Hanhiemon runoihin Kaarina Helakisa on kääntänyt sen muotoon "Ken syntyy maanantaina maailmaan...".