Etsin satukirjaa (ehkä 80-luvulla kirjoitettua), joka kertoo Saarasta. Saara oli muistaakseni päiväkodissa ja jossain kohtaa toivoo punaisia farkkuja ja…

Kysytty

Hei, etsin satukirjaa (ehkä 80-luvulla kirjoitettua), joka kertoo Saarasta. Saara oli muistaakseni päiväkodissa ja jossain kohtaa toivoo punaisia farkkuja ja jossain kohtaa satua syö hoitajien kanssa sokerikakkua. Puhumme kirjasta Sokerikakku-Saara kirjana mutta en tiedä onko se kirjan oikea nimi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi kirja on varmaankin Kerstin Thorvallin ja Monica Schultzin kuvakirja Muistatko Saaran (Mer om Sara, suom. Kaija Pakkanen, 1981).

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannassa kirjaa kuvaillaan näin:

"Suorakaiteen muotoinen kuvakirja kertoo viisivuotiaasta Saarasta, joka asuu kaupungissa äidin kanssa ja käy päiväkodissa. Saaran isä on bussinkuljettaja ja asuu muualla uuden perheensä kanssa; äidilläkin on miesystävä. Kirjassa Saara saa uuden ystävän, Lotan, suuttuu päiväkodissa ja karkaa ja lähtee äidin kanssa lomalle lentokoneella. Loman jälkeen punaiset farkut aiheuttavat pahaa mieltä. - Värikkäät kuvat; sisänäkymä mm. linja-auto, lentokone, vaatekauppa; ulkonäkymä mm. aurinkoranta, kerrostalo. - Jatkoa kirjaan: Saara (1981)"

https://lki.verkkokirjasto.fi/

Googlettamalla kirjan alkuperäisnimellä Mer om Sara löydät useita kuvia kirjasta.

Kirjaa näyttäisi olevan kirjastoverkkosi kokoelmissa:

https://finna.fi/Record/heili.598828?sid=2999576793