Otsikko
Etsin romaaneja, missä jollain fiktiivisellä hahmolla olisi jokin liikuntavamma tms, mutta se (esim vamma) ei olisi tarinan ydin, vaan vain yksi piirre…

Kysytty

Etsin romaaneja, missä jollain fiktiivisellä hahmolla olisi jokin liikuntavamma tms, mutta se (esim vamma) ei olisi tarinan ydin, vaan vain yksi piirre hahmossa.
Psyykkisiä erityispiirteitä hahmoilla tuntuu olevan paljon useammin kuin fyysisiä.

Vastaus

Vastattu

Hei!

Hakemalla Helmet-verkkokirjastosta https://haku.helmet.fi/ ja Kirjasampo.fi kirjallisuusverkkopalvelusta https://www.kirjasampo.fi/ asiasanalla liikuntavammaiset tuli hakutuloksena mm. seuraavat teokset, joiden kuvausten perusteella tarinoissa olisi mukana fiktiivinen hahmo, jolla on jokin liikuntavamma:

Joensuu, Matti Yrjänä: Harjunpää ja rautahuone

McKay, Hilary: Saffy ja Sienan enkeli

Oram, Kelly: Cinder & Ella (vain englanniksi)

Oranen, Raija: Hehku

Rannela, Terhi: Jäämeri, jäähyväiset ja minä

Rivera Letelier, Hernán: Elokuvankertoja

Sendker, Jan-Philipp: Sydämenlyönneissä ikuisuus

Welin, Ulla: Helmet tuovat kyyneleitä ; Seuraneidin päiväkirja

Wieringa, Tommy: Joe Speedboat

Wilson, Jacqueline: Yökylässä

Lisäksi aihepiiriin liittyen maininnan arvoisia ovat Moyes, Jojo: Kerro minulle jotain hyvää -romaani ja suositut elämäkerrat Nujeen Mustafa, Christina Lamb: Nujeen : pyörätuolilla Syyrian sodasta Eurooppaan ja Seong-ho, Ji: Pako jonka piti olla mahdoton : kainalosauvojen varassa vapauteen Pohjois-Koreasta.