Otsikko
Etsin Risto Ahdin runon säettä, jossa sanotaan tikapuiden olevan hyvät, mutta nojaavan väärää puuta vasten, tai jotain sen kaltaista. Runon nimi saattaa olla…

Kysytty

Hei,
etsin Risto Ahdin runon säettä, jossa sanotaan tikapuiden olevan hyvät, mutta nojaavan väärää puuta vasten, tai jotain sen kaltaista. Runon nimi saattaa olla Omakuva, ja se on ilmestynyt ennen heinäkuuta 2005 (runon unkarinnos on nimittäin ilmestynyt heinäkuussa 2005 Látó-nimisessä lehdessä). Tietoni ovat kovin hatarat, mutta olisin kiitollinen, jos niiden perusteella kuitenkin runo ja kyseinen säe löytyisivät, sillä tarvitsen sitä erästä käännöstä varten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Risto Ahdin mittavasta runotuotannosta löytyy parikin erilaista Omakuva-nimistä runoa. Látó-lehdessä vuonna 2005 julkaistu Önarckép, joka sisältää säkeen väärään puuhun nojaavista tikkaista, on alunperin kokoelmasta Kukko tunkiolla (WSOY, 2002):

"Hän havahtui ja sanoi: 'Tikkaat hyvä, mutta nojaavat väärään puuhun.
Luuranko hyvä, mutta mitä tehdään tällä kaikella pilaantuneella lihalla.'"