Etsin puhetta varten aforismeja, runoja tai kaunokirjallisuudessa käytettyjä kuvauksia ihmisen mielen hajoamisesta. Miltä esimerkiksi tuntuvat ns. "sekoaminen"…

Kysytty

Hei,

etsin puhetta varten aforismeja, runoja tai kaunokirjallisuudessa käytettyjä kuvauksia ihmisen mielen hajoamisesta. Miltä esimerkiksi tuntuvat ns. "sekoaminen", skitsofrenia, psykoosi tai muut mielenterveyden häiriöt, ja miten niitä on kuvattu kirjallisuudessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Meiltä on kysytty samantyyppisiä asioita ennenkin. Laitan aluksi linkkejä vanhoihin kysymyksiin ja vastauksiin:

Löytyykö kaunokirjallisuudesta (joko prosaa tai lyriikkaa) kuvauksia siitä, millaiselta psykoottisesta ihmisestä tuntuu tai millaisessa maailmassa psykoosissa?
https://www.kirjastot.fi/kysy/loytyyko-kaunokirjallisuudesta-joko-prosaa-tai

Etsin kirjoja, joissa olisi kuvattu psykiatrisesti sairaiden kokemuksia, esim. vaikeasti masentuneita, maanis-depressiivisiä tai skitsofreenisia ihmisiä. Ei siis mitään oppikirjaa, vaan tyyliin "En luvannut sinulle ruusutarha
https://www.kirjastot.fi/kysy/etsin-kirjoja-joissa-olisi-kuvattu

Koti- ja ulkomaista lyriikkaa aiheista skitsofrenia, mielenterveys, mielisairaus, mielisairaala, psykoosi. Miten voisin hakea kyseistä materiaalia? Vertaistukiryhmässä on tarkoitus pitää runoraati teemana mielenterveys. Olisiko mahdollista löytää vaikka Lauri Viidan tai Uuno Kailaksen runoista jotakin sopivaa kun he ovat mieleltään sairastuneet itsekin?
https://www.kirjastot.fi/kysy/koti-ja-ulkomaista-lyriikkaa-aiheista

Muuta:

Romaaneja:

Autio, Orvokki : Merkki päällä. Kirjayhtymä, 1985. - Romaanissa päähenkilön puoliso Olavi kokee psykoosin ja elää harhoissa. Kirjassa kuvataan, kuinka hän vaeltelee öisin ja kertoo olevansa puutarhaneuvos. Harhaisista hetkistä kerrotaan sekä Olavin että ympäristön näkökulmasta.

Juha Hurme : Hullu (Teos, 2012). Esimerkiksi sivulla 18: "Sitten päässäni alkoi rätistä, se oli meteoriittisade. Ei ollut mahdollista maata, oli noustava ylös. Ei ollut mahdollista olla ylhäällä, oli laskeuduttava sänkyyn. Jossa ei ollut mahdollista, joten pudottauduin lattialle .."

Kuisma, Hanna-Riikka: Viides vuodenaika. Like, 2016. Esim sivulla 105. "haluan kirkua, mutta kurkkuni on mykkä. Suljen silmäni, mutta se on liian myöhäistä. Kasvot ovat piirtyneet mieleeni. Kauheat, kauheat kasvot. Paha, paha, paha. se juoksee ohitseni..."
Rantala, Tomi: Kuuletko kuinka ne huutavat : pienoisromaani skitsofreniasta. Monrepoo, 2013. Esimerkiksi kuvaus siitä, miltä tuntuu, kun koko ajan kuulee ääniä eikä voi keskittyä mihinkään (luku 3).

Rauanjoki, Katri : Jonain päivänä herään, WSOY, 2016. Kirjassa käsitellään masennusta, syömishäiriöitä ja viiltelyä. Lamaannuttava masennus saa ajan katoamaan ja hämärtää ääriviivat. Syömishäiriötä ja viiltelyä kuvaavat kohdat on kuvattu niin aidosti, että lukijalle tulee fyysinen pahan olon tunne.

Storgård, Päivi : Keinulaudalla. S& S.2013. Kirjassa on sekä kuvaus päähenkilön masennuksesta, joka lamaannuttaa. Kirjassa kuvataan myös tuttavamuusikon demonien saapuminen.  .

Ylimaula, Anna-Maija : Idylli. WSOY.1984 ja Holmström, Johanna : Seili - sielujen saari. S & S. 2018 kuvaavat lapsensa surmaavan äidin ajatuksia ja tuntemuksia.

Runoja:

Tirkkonen, Sinikka : Valon halki. Ntamo, 2013. Esimerkiksi runot Mielisairaalan käytävällä, Osasin lukea siellä

Elämäkerrallinen kirja.

Hedman, Kaj : Paniikissa : seuranani ahdistus. Kotimaa, 2007. Omaelämäkerrallinen kuvaus elämästä paniikkihäiriön, ahdistuksen ja rajatilakokemusten kanssa. Kirjassa paniikkikohtauksia kuvataan hyvin fyysisesti.