Etsin Nömpi-nimisestä koalasta kertovaa värikuvitettua lastenkirjaa 70-luvulta. En löydä googlaamalla enkä antikvariaatteja koluamalla mitään johtolankoja…

Kysytty

Hei! Etsin Nömpi-nimisestä koalasta kertovaa värikuvitettua lastenkirjaa 70-luvulta. En löydä googlaamalla enkä antikvariaatteja koluamalla mitään johtolankoja. Itselleni kirjaa on luettu 70-luvun lopulla, jolloin se on myös ostettu. En tiedä onko kyseessä käännösteos vai suomalainen kirja. Voisikohan tietokannassanne oleva "Pienet pussikarhut" tai "Koola ja Keela, pikku koalat"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä saattaisi olla Evalisa Agathonin kuvakirja ”Nömpiä harmittaa” (Kirjalito, 1976), johon on suomenkielisen tekstin laatinut Laila Niukkanen. Tarkkaa tietoa ei löytynyt, onko kirja suora suomennos, jonkinlainen mukaelma vai Niukkasen suoraan suomeksi kirjoittama. Useimmat Evalisa Agathonin kuvittamat lastenkirjat ovat kuitenkin käännöksiä.

Valitettavasti tuota kirjaa ei näytä olevan muualla kuin Tampereen pääkirjaston varastossa, joten en ole voinut tutkia sitä tarkemmin. Kirjaa ei löytynyt Fennica-haun mukaan edes Kansalliskirjaston kokoelmista. Jos haluat saada tuon kirjan lainaan, voit saada sen Tampereelta kaukolainana Helsinkiin. Kaukolainatilaus onnistuu osoitteesta http://www.lib.hel.fi/forms/kaukopalvelupyynto.asp löytyvällä lomakkeella. Se maksaa 4 euroa Suomen sisältä. Helsingin kaupunginkirjaston kaukopalvelusta löytyy lisää tietoa osoitteesta http://www.lib.hel.fi/fi-FI/kaukopalvelu/.