Etsin nimeä ennen 70-lukua julkaistulle lastenkirjalle. Siinä oli metsämansikoita hoitavia keijuja, jotka eivät saaneet itse maistaa niitä. Rangaistus…

Kysytty

Etsin nimeä ennen 70-lukua julkaistulle lastenkirjalle. Siinä oli metsämansikoita hoitavia keijuja, jotka eivät saaneet itse maistaa niitä. Rangaistus hairahduksesta oli muuttuminen ihmiseksi. Muistelen löytäneeni kirjan kirjastosta Vaahteramäen Eemelien läheltä, joten kirjailijan sukunimi saattaisi alkaa kirjaimilla, K, L tai M.

Vastaus

Vastattu

Helga Nuorpuun kirjassa "Kultakukka : satuja" (Gummerus, 1928, s. 14-44) on kuvaustasi vastaava satu "Kultakukka, Untuvainen ja Mesitonttu" (kirjan otsikossa virheellisesti "Meritonttu"). Untuvainen on keijukainen, joka asuu Mansikkavuoren Helmilinnassa. Helmilinnassa asuu kymmenittäin keijukaisia, joiden tehtävänä on hoitaa mansikoita ihmisten iloksi ja hyödyksi.