Etsin naislaulajia, joilla on voimakas, lämmin ja matala ääni, ilmeisesti altto sekä tunteikasta, tulkittua musiikkia äänen näyttämöksi. Mitä voisitte…

Kysytty

Etsin naislaulajia, joilla on voimakas, lämmin ja matala ääni, ilmeisesti altto sekä tunteikasta, tulkittua musiikkia äänen näyttämöksi. Mitä voisitte suositella? Vastapainoksi nykyiselle, uudelle ja vallitsevaksi muodostuneelle äänialalle ja äänenkäytölle populaarimusiikissa, mitä ilkeäkieliset kutsuvat toisinaan "lipeäkalan lauluksi."

Vastaus

Vastattu

Taidemusiikissa matalaäänisten naisten ääniala on altto, mutta äänityyppiin vaikuttavat myös äänen muut ominaisuudet, esimerkiksi sointiväri. Yleensä taidemusiikin laulajien ääniala mainitaan, populaarimusiikissa äänialoista ei puhuta. Taidemusiikin kuuluisia alttoja ovat esimerkiksi Kathleen Ferrier, Janet Baker, Marian Anderson ja nykylaulajista esimerkiksi Nathalie Stutzmann, joka toimii myös kapellimestarina. Suomalaisia alttoja olivat esimerkiksi Maiju Kuusoja ja Aili Purtonen.

Populaarimusiikin matala- ja tummaäänisistä naislaulajista minulle ja kollegoilleni tulivat mieleen suomalaisista naislaulajista Aino Venna ja Carola ja ulkomaisista seuraavat:

Adele

Braxton, Toni

Del Rey, Lana

Dietrich, Marlene

Eilish, Billie

Gardot, Melody

Giddens, Rhiannon

Gray, Macy

Harris, Emmylou

James, Etta

Jones, Norah

Kaas, Patricia

Keys, Alicia

Leander, Zarah

May, Imelda

Moyet, Alison

Piaf, Edith

Sade

Smith, Patti

Stansfield, Lisa

Tikaram, Tanita

Winehouse, Amy

Verkosta löytyy myös tällainen luettelo:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_contraltos_in_non-classical_music

5 ääntä

Kommentit

En saanut selville Piafin äänialaa