Etsin mummoni minulle lapsena lukemaa kirjaa. Kirjassa muistaakseni orvot sisarukset tai ainakin joukko köyhiä lapsia taivaltaa nälissään talvella talosta…

Kysytty

Etsin mummoni minulle lapsena lukemaa kirjaa. Kirjassa muistaakseni orvot sisarukset tai ainakin joukko köyhiä lapsia taivaltaa nälissään talvella talosta taloon ruokaa ja lämmintä yösijaa etsimässä ja välillä saavat parempaa ja välillä huonompaa kohtelua. Jossain vaiheessa joku sisaruksista mahdollisesti sai jäädä johonkin taloon. Muistan, että kirjan tapahtumat olivat välillä pelottaviakian, mutta saattoi silti olla kyseessä lasten- tai nuortenkirja. Kuvia ei muistaakseni ollut ainakaan paljon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kollega ehdotti Laura Fitinghoffin alunperin ruotsalaista lasten- ja nuortenkirjaa Hallatunturin lapset. Kirjasta on useita suomennoksia, viimeisin vuodelta 1975. Goodreads-palvelu kuvaa kirjaa näin:

"Hallatunturin lapset on raikas, huumorinvälkkeinen kuvaus Pohjois-Ruotsista, seitsemästä pienestä Hallatunturin orvosta sisaruksesta, jotka ankaran katovuoden uhreina joutuvat jättämään kotimökkinsä ja vaeltamaan kylästä kylään. "

Koko kuvaus löytyy palvelusta:

https://www.goodreads.com/book/show/32335326-hallatunturin-lapset?rating=5&utm_medium=api&utm_source=book_widget

Kirjan saa lainaan Helmet-kirjastojen kirjavarastosta:

https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1243390__Shallatunturin%20lapset__Orightresult__U__X7?lang=fin&suite=cobalt

2 ääntä

Kommentit

Minustakin kyseessä on Hallatunturin lapset. Taisi kuulua siihen nuortenkirjasarjaan, jossa oli sininen selkä, enkä muista, että minun kappaleessani olisi ollut kuvia lainkaan. Minusta se oli ikävä ja pelottava kirja, synkkä, vaikka sisaruksille kävi lopuksi hyvin.