Otsikko
Etsin materiaalia, jonka avulla voisin oppia ruotsinruotsin puhetta ja kuulunymmärtämistä. Minulla on jo vahva koulussa opittu suomenruotsitaito, joten…

Kysytty

Hei!
Etsin materiaalia, jonka avulla voisin oppia ruotsinruotsin puhetta ja kuulunymmärtämistä. Minulla on jo vahva koulussa opittu suomenruotsitaito, joten sellaista kurssia en hae. Onko jokin opus, jossa oikein neuvotaan, miten ääntämisessä saadaan kieli kuulostamaan ruotsalaiselta tms? Jotain oppikirjaa, jossa kaikki kappaleet ovat ruotsinruotsia? jos materiaali on ruotsi-englanti, niin sekin käy, koska ymmärrän englantia tarpeeksi hyvin.
Kiitos teille!
ps. olisi kiva vielä, että materiaali on suht tuoretta, että käytetyt ilmaisut ovat tätä päivää

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
HelMet-kirjastoissa on saatavilla runsaasti ruotsinkielisiä äänikirjoja, joita voi hakea termillä
"skönlitteratur ljudböcker" ja rajata listaa vielä aineiston mukaan cd-levyt tai kasetit. Niiden uskoisin olevan hyvää harjoitusta ruotsinruotsin kuunteluun ja ääntämiseen.
Riikinruotsalaisia kielikursseja, jotka yleensä sisältävät äänitteen ja kirjan, ovat esimerkiksi seuraavat:
Complete Swedish / Vera Croghan and Ivo Holmqvist. London : Hodder Education, 2010, 1 nide, 2 CD-äänilevyä.
Harkin, Regina: Swedish conversation. London: Hodder & Stoughton, 2006, 3 Audio CD-levyä + tekstiliite sekä
Ruotsin kielikurssi: peruskurssi. Spånga: Univerb, 2006, CD-levy + kirja.

2 ääntä

Kommentit

Eikös kotimaisissakin ruotsin oppikirjoissa äänitteet ole nykyään ruotsinruotsia, ainakin aikuisopetukseen tehdyissä?