Etsin lyhyitä, mutta ytimekkäitä määritelmiä harraste- ja kultturilehdistä. Tarvitsen tietoa ammattiopiston päättötyötä varten. Netistä google-haulla on jotain…

Kysytty

Etsin lyhyitä, mutta ytimekkäitä määritelmiä harraste- ja kultturilehdistä. Tarvitsen tietoa ammattiopiston päättötyötä varten. Netistä google-haulla on jotain löytynyt, mutta kirjallinen, painettu lähde on hakusessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta ei ole olemassa suoraan mitään sanakirjaa tai sanastoa, josta löytäisi valmiita määritelmiä. Tällaisia määritelmiä voisi varmaan etsiä joko eri kulttuuri- ja harrastelehdistä suoraan tai etsiä ao. lehtiä käsitteleviä tutkimuksia tai opinnäytteitä. Ehkäpä kannattaisi kääntyä asiassa Helsingin yliopiston kirjaston puoleen.
Kulttuurilehtien osalta on kylläkin julkaistu pari bibliografiaa, jospa niistä olisi jotain apua:
- Akkaväestä ytimeen - kulttuuri- ja mielipidelehdet Suomessa (Hki, Kirjastopalvelu, 1985)
- Snellmanin perilliset - kulttuuri- ja mielipidelehdet Suomessa (Hki, Kirjastopalvelu, 1988)
Nämä löytyvät mm. Helsingin kaupunginkirjaston kokoelmista, ks. Plussa-tietokanta http://www.libplussa.fi .
Harrastelehdistä en löytänyt kuin yhden julkaisun (pro gradu), joka sekin käsittelee ennen v.1977 ilmestyneitä julkaisuja:
- Suomalaiset valokuvaus-, postimerkki- ja radioharrastuslehdet vuoteen 1977 / Lauerma, Liisa. Helsingin yliopisto, Suomen ja Skandinavian historia, 1988.