Otsikko
Etsin lopputyötäni varten Turkuun sijoittuvaa kaunokirjallisuutta. Uusia teoksia 2000-luvulta löytyy paljon, mutta olisin kiinnostunut lukemaan myös vanhempaa…

Hei, etsin lopputyötäni varten Turkuun sijoittuvaa kaunokirjallisuutta. Uusia teoksia 2000-luvulta löytyy paljon, mutta olisin kiinnostunut lukemaan myös vanhempaa kirjallisuutta. Kaipaisin siis suosituksia ennen 2000-lukua kirjoitetuista Turkuun sijoittuvista kirjoista, joissa mieluiten kuvaillaan edes jonkin verran Turun kaupunkiympäristöä tai yksittäisiä paikkoja. Onko Turusta kirjoitettu kaunokirjallisuutta jo esimerkiksi 1900-luvun alkupuolella tai aikaisemminkin?

Kirjojen kuvailu ja asiasanoitus on vanhan kirjallisuuden osalta puutteellista verkkokirjastossa, joten vanhaa Turkuun sijoittuvaa kirjallisuutta voi olla hedelmällisempää etsiä Kirjasammosta, jossa teoksista on pidemmät ja tarkemmat kuvaukset.

Kirjasammon haku on hieman kömpelömpi kuin Finnan, eikä käytössä ole hakua helpottavia rajauksia tai useita hakukenttiä, mutta Turkuun sijoittuvaa kaunokirjallisuutta saa esiin seuraavalla tavalla:

• hae ensin hakusanalla Turku
  • avaa sitten tietue sellaisesta teoksesta, jonka Konkreettiset tapahtumapaikat -kohdassa mainitaan Turku
  • klikkaa Turku-linkkiä Konkreettiset tapatumapaikat -kohdassa

Hakutulosten kansikuvista voi hieman aavistella, onko kyse vanhasta vai 2000-luvun puolella kirjoitetusta teoksesta. Silmäilyn perusteella vastaan tulivat ainakin oheiset teokset, joissa Turku mainitaan tapahtumapaikaksi:

• Jalmari Finne: Ylioppilaita (1909)
  • Petrus Nordmann: Maisteri Pietari ja Ritari Niilo (1900)
  • Monet Kaari Utrion romaanit, kuten Uhritulet, Ilkeät sisarpuolet
  • Viljo Rauta: Vaasain sormus (1953)
  • Ursula Pohjolan-Pirhonen: Aurajoen kaunotar (1977)
  • Kosti Sironen: Barbarella (1970)
  • Eva Illoinen: Rinkeplummat kukkivat (1978)