Otsikko
Etsin lasten kirjaa, jossa on eräitä tiettyjä loruja ja runonpätkiä. Olen muka tiennyt, että se kirja on Hanhiemon Iloinen Satulipas, mutta nyt en enää olekaan…

Kysytty

Etsin lasten kirjaa, jossa on eräitä tiettyjä loruja ja runonpätkiä. Olen muka tiennyt, että se kirja on Hanhiemon Iloinen Satulipas, mutta nyt en enää olekaan varma. Olen lukenut tätä kirjaa lapsena, ja muistan, että siinä on mm. loru Jörö-Jukasta ja tottelemattomasta lapsesta, joka ei syönyt ruokaa ja kuoli pois. Lisäksi opettavainen rallatus peukaloa imevästä lapsesta, josta osa kuuluu näin: "muista etten lasten anna, peukaloa suuhun anna, sen jos teet niin toden totta, olet pian peukalotta, tulee kraatari ne leikkaa, että saksenkannat keikkaa". Onko olemassa "eri" Hanhiemon lippaita, kun eri hauilla löydän Hanhiemoja, joissa on "kesyjä" loruja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On kyllä olemassa Hanhiemon iloinen lipas, Hanhiemon runoja ja Hanhiemon satuaarre (vielä muitakin versioita löytyy).
Niistä missään ei kuitenkaan ole Jörö-Jukkaa tai Peukalonimijän tarinaa. Jörö-Jukka löytyy Aale Tynnin Kultaisista aapissaduista vuodelta 1959.

Sekä Jörö-Jukka että Peukalonimijän tarina ovat Hoffmannin teoksessa Jörö-Jukka, eli, Hupaisia tarinoita ja lystikkäitä kuvia.Kirjassa on myös runo Velli-Vilhon tarina, jossa syömätön lapsi lopulta "vaipui kuolemaan".
Runot ovat hyvinkin raakoja.

Olisitko mahdollisesti lukenut tätä Jörö-Jukkaa?