Etsin kirjaa, jossa kerrotaan sodan 1939-44 aikana viihdytysjoukoissa yms. toimineista taiteilijoista. Kuulin, että sellainen olisi julkaistu 2000-luvulla…

Kysytty

Etsin kirjaa, jossa kerrotaan sodan 1939-44 aikana viihdytysjoukoissa yms. toimineista taiteilijoista.
Kuulin, että sellainen olisi julkaistu 2000-luvulla.
Erityisesti etsin tietoja Nokipojat-ryhmästä, joka voimisteli ja teki akropatiatemppuja. Ryhmässä oli 3-4 miestä ja nainen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sota-ajan viihdytysjoukoista kertovia kirjoja on ainakin seuraavasti:

Suomi sodan jälkeen : pelon, katkeruuden ja toivon vuodet 1944-1949 / Antero Holmila, Simo Mikkonen, 2015

Elämää juoksuhaudoissa : sotilaiden huvit ja harrastukset jatkosodan rintamilla / Helena Pilke ja Olli Kleemola

"Jees, teatteria!" - sanoi vääpeli Ryhmy : sotateatterit 1941-1944 / Heikki Eteläpää, 2002

Kokonaismaanpuolustus : sisua ja sivistystä / Tapani Sarvanti, Timo Soininen (toim.), 2013

Niin se on poijaat : viihdetaiteilijat sodissamme 1939-1945 / Viljo Korpela, 1991

On elon retki näin, eli, Miten viihteestä tuli sodan voittaja : viihdytyskiertueita, kotirintaman kulttuuria ja Saksan suhteita vuosina 1939-45 / Maarit Niiniluoto, 1995
Niiniluoto, Maarit

Ilta-Sanomien uutisen mukaan (http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288336378762.html) Viljo Korpela kuului Nokipojat-akrobaattiryhmään.