Etsin kirjaa, jonka tekijää enkä nimeä muista. Kyseessä on kuitenkin tunnettu (?) kirjailija, muistaakseni eurooppalainen, ja kirjan idea on se, että sama…

Kysytty

Etsin kirjaa, jonka tekijää enkä nimeä muista. Kyseessä on kuitenkin tunnettu (?) kirjailija, muistaakseni eurooppalainen, ja kirjan idea on se, että sama tarina kerrotaan eri tavoin. En tarkoita Akutagawan Metsikössä-tarinaa. Tuoli saattoi jollakin tavalla olla tärkeässä osassa tarinassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Raymond Queneau kertoo kirjassaan Tyyliharjoituksia 99 kertaa saman tarinan. Olisiko etsimänne kirja se? Toinen vaihtoehto saattaisi olla venäläinen salanimi Ilf, Ilja & Petrov, Jevg. Kaksitoista tuolia. Romaanikronikka jossa metsästetään anopin kadonneita tuoleja. Ei tavallaan samaa tarinaa moneen kertaan, mutta tuoli olisi eräänlaisessa pääosassa.