Etsin kirjaa jonka olen lukenut 90-luvulla. En muista miltä vuodelta kirja on, ehkä 70- tms. Kirjan kansia en muista mutta mielikuva on että kirjan nimi on…

Kysytty

Etsin kirjaa jonka olen lukenut 90-luvulla. En muista miltä vuodelta kirja on, ehkä 70- tms. Kirjan kansia en muista mutta mielikuva on että kirjan nimi on saippuakupla. Googlella en löydä kirjaa kuitenkaan. Kirja kertoo nuoresta tytöstä joka asuu isänsä kanssa. Muistaakseni äiti kuolee alussa. Kotiin palkataan muistaakseni kotiapulainen tms nainen josta tytär ei pidä ja käytöksellään karkottaa, ehkä. Isällä tulee uusi nainen josta tytär ei myöskään pidä. Tytär on tosi omistushaluinen isäänsä kohtaan, kirja kerrottu tyttären näkökulmasta. Kertoo ehkä läheisriippuvuudesta. Mikähän on kirjan nimi kun en löydä tuolla nimellä? Kirjassa päähenkilöiden nimet eivät ole suomenkielisiä.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kirja on todennäköisesti Alice Winterin Samettikupla (Gummerus, 1966). Suomenkielistä takakansitekstiä en tähän hätään löydä, mutta enlanniksi kirja kuulostaa juuri kuvaamaltasi: "On the day of her mother's funeral, Dorrie wrote in her journal that she'd always felt her mother and father were inside a velvet bubble that kept her apart from them. Now that her mother has died, Dorrie is sure she can join her father in the bubble, and works to make it happen. She tells how she deals with friends, relatives and housekeepers because she wants to make her father happy in a way her mother never could."

Kirjaa ei näyttäisi löytyvän Lahden kirjastoista, mutta sen saa tilattua kaukolainaksi muualta.