Otsikko
Etsin kirjaa, joka käsittelee päässälaskumenetelmiä ja opastaa niiden käytössä. Kirjassa ohjeistettiin ja esiteltiin menetelmiä niin kerto, jako, yhteen ja…

Kysytty

Hei,

Etsin kirjaa, joka käsittelee päässälaskumenetelmiä ja opastaa niiden käytössä. Kirjassa ohjeistettiin ja esiteltiin menetelmiä niin kerto, jako, yhteen ja vähennyslaskuista. Kirjan on muistaakseni kirjoittanut puolan juutalainen, joka kehitti menetelmän ollessaan vankina keskitysleirillä. Kauan aikaa sitten lukemani kirja oli aika iäkäs, joten en osaa veikata, milloin se on mahdollisesti julkaistu.
Kiitoksia avustanne etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä kuvailtu matemaatikko saattaisi olla venäjänjuutalainen Jakow Trachtenberg (1888-1953). Trachtenberg kehitteli päässälaskutekniikkansa seitsemän vuotta kestäneen keskitysleirivankeutensa aikana. Suomeksi Trachtenbergin kirjaa ei ole julkaistu, mutta se on saatavilla esimerkiksi englanninkielisenä käännöksenä (The Trachtenberg speed system of basic mathematics).

http://linda.linneanet.fi/F/CHMX48KMXK3VRJV5VBAMFP11RHU32TAL4TRMYA5NNEP…

Suomenkielinen johdatus Trachtenbergin päässälaskutekniikkaan löytyy kuitenkin Michael Schrøderin vuonna 1963 julkaistusta kirjasta Pikalaskenta kuuluisan Trachtenbergin menetelmän avulla.

3 ääntä

Kommentit

Kysyjän kaipaama kirja on: Michael Schröder: Pikalaskenta, WSOY, 1963. Tanskankielinen alkuteos LYNREGNING, suomentanut Y Lehtosaari. Pieni nidottu kirja.

Kirja käsittelee juuri Trachtenbergin laskumenetelmiä.

Ei löytynyt ainakaan pääkaupunkiseudun kirjastoista.