Otsikko
Etsin Keijo Tahkokallion tutkimusta tv:n vaikutuksesta lapsen aivojen kehittymiseen. Siitä puhutaan hyvin usein kasvatuskirjallisuudessa ja lehdissä, mutta en…

Kysytty

Etsin Keijo Tahkokallion tutkimusta tv:n vaikutuksesta lapsen aivojen kehittymiseen. Siitä puhutaan hyvin usein kasvatuskirjallisuudessa ja lehdissä, mutta en ole sitä tutkimusta koskaan nähnyt. Mistähän tämän voisi löytää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keijo Tahkokallio puuttuu useassakin kirjoituksessaan televisioon ja sen vaikutuksiin lapsen kehityksen kannalta, mutta yhtä kaikenkattavaa tutkimusta tästä tematiikasta en onnistunut hänen tuotannostaan löytämään. Tahkokallion ajattelu pohjautuu vahvasti Neil Postmanin teokseen The disappearance of childhood (1982), jossa Postman pyrkii kuvaamaan television vaikutusta lapsiin; Tahkokallio viittaa toistuvasti tähän tutkimukseen. Esimerkiksi kirjassa Mitä tehdä levottomille lapsille (WSOY 2003) Tahkokallio pohdiskelee televisiokysymystä Postmanin innoittamana otsikon "Kuvaruudun ihmeet" alla. Television vaikutusta tarkastellaan myös Tahkokallion kirjassa Kotipesän lämpöä etsimässä : kirja vanhemmuudesta, rakkaudesta ja rajoista (WSOY 2001); varsinkin luku "Kyky käyttää kaukosäädintä" sisältää aiheen kannalta relevanttia aineistoa. Television vaikutusta sivutaan myös Tahkokallion ehkä tunnetuimmassa teoksessa, Myönteinen ajattelu lasten kasvatuksessa : miten sanotaan ei myönteisellä tavalla (WSOY 1995).