Otsikko
Etsin kappaletta vuosikymmenten takaa. Siinä kerrotaan viimeisestä karhusta, ja luulisin kappaleen nimen olevan Karhu viimeinen. Olen netistä saanut sen verran…

Kysytty

etsin kappaletta vuosikymmenten takaa. Siinä kerrotaan viimeisestä karhusta, ja luulisin kappaleen nimen olevan Karhu viimeinen. Olen netistä saanut sen verran vihjettä, että sen olisi sanoittanut Junnu Vainio.

En ole vielä löytänyt kappaletta. Olisiko teillä tietoa? Kuka sen lauloi, onko sitä jostain saatavissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Junnu Vainion sanoittama kappale "viimeisestä karhusta" on nimeltään Ihminen on tehnyt sen. Tämän Hans van Hemertin Elephant song -nimisen sävelmän ovat suomeksi levyttäneet ainakin Tapio Heinonen ja Pasi Kaunisto. Suomenkielinen versio alkaa sanoin "Karhu, melkein viimeinen / kulkee seuraa etsien".

Tapio Heinosen vuonna 1976 tekemä levytys on saatavissa vastikään julkaistulla kokoelma-CD:llä Kaunein aamuisin : kaikki levytykset 1974-1979 (Rocket, 2009). Pasi Kauniston tulkitsemana kappale löytyy CD-muodossa ainakin laulajan albumeilta Parhaat (Finnlevy, 1989) ja Luonnonlapsi (Fazer, 2001) - nämä kaksi lienevät tosin jo loppuunmyytyjä - sekä kokoelmilta Muistojen 70-luku (Valitut Palat, 2002) ja Tupla Finnhits 3 & 4 (Warner, 2003).