Otsikko
Etsin erästä muutama vuosi sitten lukemaani erittäin kaunista ja koskettavaa rukouksentapaista runoa, jonka ilmeisesti morsiamen on tarkoitus lukea…

Kysytty

Etsin erästä muutama vuosi sitten lukemaani erittäin kaunista ja koskettavaa rukouksentapaista runoa, jonka ilmeisesti morsiamen on tarkoitus lukea sulhaselleen, sanat ”morsian” ja ”sulhanen” eivät kuitenkaan esiinny itse runossa. En muista runon kirjoittajaa, ja itse runostakin muistan vain joitakin katkelmia. Siinä muun muassa pyydettiin, että ”sulhanen” saisi elää ”morsianta” pidempään, ja jos näin ei kävisi, tähdet sammuisivat, taivas itkisi, kaikki ilo katoaisi tms. Lisäksi muistelen, että siinä puhuttiin jotain hallasta ja viljasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Emme ole valitettavasti löytäneet vastausta kysymykseesi. Selailin läpi mietelausekokoelmia Sanoista kauneimmat (WSOY 2003) ja Sinua, sinua rakastan: sanoja rakkaudesta (Gummerus 2004) sekä runokokoelmaa Häävene vesiä käypi: runoja ja riimejä hääparille (Karisto 1999). Tunnetusta morsiamen ja sulhasen vuoropuhelusta Raamatun Korkeasta Veisusta (=Laulujen laulusta) tämä pätkä näytä olevan, en löytänyt sitä Sapfon runoista enkä William Shakespearen Romeosta ja Juliasta. Toivottavasti saamme apua arkiston vastausten lukijoilta, jotka usein tunnistavat pätkiä, jotka meiltä jäävät löytymättä!