Etsin artikkeleita kirjastoautoista ja kirjastoautotoiminnasta Suomessa? Mistähän mahtaisin löytää niitä?

Kysytty

Etsin artikkeleita kirjastoautoista ja kirjastoautotoiminnasta Suomessa? Mistähän mahtaisin löytää niitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viime vuosina ei ole juurikaan ilmestynyt kirjastoautotoimintaa koskevaa kirjallisuutta suomeksi. Perusteos on Suomen Kirjastoseuran julkaisema Kirjastoautotoiminta (1985). Artikkelitietoa voi etsiä Turun kaupunginkirjaston käsikirjaston CD-ROM-muotoisista artikkeliviitetietokannoista Aleksi ja CD-Kati esim. vapaasanahaulla "kirjastoauto". Kirjastolehti on julkaissut teemanumeroita kirjastoautoista, esim. nro 4/1989. Lisäksi Kirjastovuosikirjassa vuodelta 1987 on Antero Kyöstiön artikkeli "Kirjastoautotoiminta
Suomessa (s. 34-42). 1990-luvulta lähtien kirjastoautotoiminnan uusia muotoja ovat lainauksenvalvonnan ja tiedonhaun online-systeemit sekä kirjastoautojen kuntien välinen yhteiskäyttö, esim. Juvan, Puumalan, Joroisten ja Rantasalmen "Langaton auto kylillä". Kyseisten kuntien kirjastojen kotisivuilta voi hakea lisätietoja, http://mainio.kirjastot.fi/aloitus.asp