Otsikko
En tiedä, onko tämä oikea paikka esittää tämä kysymys, mutta... Teen väitöskirjatutkimusta Turun yliopiston kansatieteen oppiaineessa aiheesta Liikkuvat…

Kysytty

Hei! En tiedä, onko tämä oikea paikka
esittää tämä kysymys, mutta...

Teen väitöskirjatutkimusta Turun
yliopiston kansatieteen oppiaineessa
aiheesta Liikkuvat palvelut Suomessa.

Sain pikahaun kautta kirjastot.fi
-sivuilta listan, jossa oli 157
kirjastoautoa. Miten ajantasainen lista
on? Onko tuossa listassa kaikki tällä
hetkellä Suomessa ajavat kirjastoautot?
Entä mikä taho Suomessa tietäisi
keskitetysti eniten kirjastoautoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoautot ovat todella osa kirjastojen tarjoamaa palvelua ja hyvä esimerkki julkisista liikkuvista palveluista, joita Suomessa tarjotaan ja käytetään sekä maaseudulla että osana kaupunkien kirjastopalveluja.
Kirjastoautoja on tällä hetkellä 202, luku saattaa vaihdella vuosittainkin. Tilastotietoja voi tarkentaa Opetusministeriön viestintäkulttuuriyksiköstä (yhteystiedot löytyvät verkosta osoitteesta www.minedu.fi/opm/kulttuuri/yleiset_kirjastot.html) tai kotipaikkakunnallasi lääninhallituksen kirjastotarkastajalta.
Liikkuvaa kirjastopalvelua on muuten myös kirjastovene, Paraisten kaupunginkirjaston kesäpalvelu saaristolaisille.
Lisäksi liikkuvana julkisena palveluna voidaan pitää myös laitoskirjastojen palveluja sekä kirjastojen kotipalvelua niille, joilla ei ole mahdollisuutta käydä kirjastossa.

Lisätietoja kirjastoautotoiminnasta ja muista liikkuvista palveluista voi tiedustella esim. Suomen kirjastoseurasta, puh. 09-6221 340, fla@fla.fi, www.fla.fi