Otsikko
Etsin Aarni-nimen historiaa. Mistä nimi on saanut alkunsa, miten vanha ja miten yleinen se on?

Kysytty

Etsin Aarni-nimen historiaa. Mistä nimi on saanut alkunsa, miten vanha ja miten yleinen se on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kustaa Vilkunan Suuri suomalainen nimikirja kertoo Aarni-nimestä seuraavaa.
16.11.(1929- almanakassa) vaihtelee yleisesti Aarnen ja Aarnon kanssa Arnoldin puhuttelumuotona. Aarni saattaa olla omperäinenkin, sillä suomalaisessa kansanuskossa aarni on "henkiolento, aarteiden vartija, aarre". A.A. Granfelt sijoitti nimen Kansanvalistusseuran kalenteriin 1883 "omaisuuden vartijan", Edmundin, paikalle.

Aarnesta kerrotaan vielä, että se on suomalainen asu muinaisskandinaaviseen sanaan arn "kotka" pohjautuvasta nimestä -> Arne, Arni. Skandinaavisesta Arnesta on muutamia tietoja 1400- ja 1500-luvulta uudeltamaalta ja Pohjanmaalta. Satakunnan vanhojen Arn-nimien on epäilty olevan saksalaista lähtöä (Arnd).

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelussa
https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1

selviää, että Aarni-nimisiä on Suomessa 1356 kpl. Vuosina 2000- 2005 heitä kastettiin 281 kpl.