Etsin 60-80-luvun lastenkirjaa, jossa on kangaslumpuista muodostunut / tehty nelijalkainen eläin. Kun tiedemies esittelee löytöään kollegoilleen, eläimen…

Kysytty

Etsin 60-80-luvun lastenkirjaa, jossa on kangaslumpuista muodostunut / tehty nelijalkainen eläin. Kun tiedemies esittelee löytöään kollegoilleen, eläimen sisältä löytyykin kaksi lasta. Kuvakirja oli tyyliltään melko groteski. Samoilla tekijöillä oli mahdollisesti myös noita-aiheinen kirja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi on varmaankin vuonna 1973 suomennettu Tomi Ungererin kuvakirja Herra Myssysen hirmuinen otus (suomentaja Kirsi Kunnas). Herra Myssynen on eläkkeellä oleva entinen veronkantomies, jonka puutarhaan ilmestyi lumppukasaa muistuttava otus. Tiedemiehetkin ihmettelivät outoa otusta, kunnes lumppukasan sisältä löytyy kaksi lasta.

Sama tekijä on myös valikoinut ja kuvittanut kirjan nimeltä Petronella ja muita satuja (1975). Sen saduista yksi, Punahilkka, on Ungererin uusi versio vanhasta sadusta.

Molemmat kirjat löytyvät Helmet-kirjastojen kirjavarastosta Pasilan kirjastosta ja Herra Myssynen myös Puistolan kirjastosta:

http://helmet.fi/

Englanninkielisinä ja skannattuina versioina Herra Myssynen eli Monsieur Racine löytyy netitsekin:

http://twisted-genius.squarespace.com/journal/the-best-of-monsieur-raci…

http://www.vintagechildrensbooksmykidloves.com/2010/01/beast-of-monsieu…

1 ääntä

Kommentit

Mainiota, suurkiitos!

Jep, muistelemani "noitakirja" oli juuri tuo Petronella ja muita satuja, muistelin noita-aiheiseksi kirjaksi koska kannessa ja nimiösivulla on padasta kurottava sininen käsi joka hämmentää samaista pataa.