Ensimmäinen "Työväen kalenteri" julkaistiin vuodelle 1908, mutta julkaistaanko tätä kalenteria edelleen? Onko se muuttanut nimeään, kun en enää ole nähnyt sitä…

Kysytty

Ensimmäinen "Työväen kalenteri" julkaistiin vuodelle 1908, mutta julkaistaanko tätä kalenteria edelleen? Onko se muuttanut nimeään, kun en enää ole nähnyt sitä missään? Onko SDP:n Ruusukalenteri Työväen kalenterin jatkaja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Työväen kalentereita löytyy Kansalliskirjaston Digitaalisesta arkistosta aina vuodesta 1908 vuoteen 1939 saakka. Ja toden totta: vuoden 1908 kalenteri oli ensimmäinen laatuaan. Digitoiduista kalentereista näkee, että niiden julkaisija on ollut Suomen sosialidemokraattinen puoluetoimikunta - nykyisin yleisesti SDP:nä tunnetun puolueen puoluetoimikunta.

Finna-palvelusta haettaessa huomaa, että kirjastojen kätköistä SDP:n julkaisemaa Työväen kalenteria löytyy ainakin vielä vuodelta 1995. Vuoden 1995 kalenterin muuna nimikkeenä on "Ruusukalenteri", ja tämän nimen avulla pääsemme tutkimuksissamme taas hiukkasen eteenpäin.

SDP:n julkaisu vuodelta 2009 kertoo, että osa SDP:n vuosien 2007 ja 2008 tuotoista on tullut ruusukalenterin ilmoitustuotoista.

Valitettavasti en löytänyt/saanut tähän hätään tietoa, julkaistaanko kalenteria vielä nykyisin. Kenties asiaan osaisi vastata esim. SDP:n viestinnästä tai jäsenpalveluista vastaava henkilö. https://sdp.fi/fi/tutustu/ihmiset/puoluetoimiston-yhteystiedot/

2 ääntä

Kommentit

Suomen lehdistön historia 1 s. 536 mainitaan vuosikirjan Työväen kalenteri ilmestyneen vuodesta 1893