En löydä Marlene Dietrichin esittämänä kappaletta Warum,joka on klassikko,jonka haluaisin kuunnella.Voitko selvittää miltä cd-tallenteelta kyseinen kappale…

Kysytty

Hei!
En löydä Marlene Dietrichin esittämänä kappaletta Warum,joka on klassikko,jonka haluaisin kuunnella.Voitko selvittää miltä cd-tallenteelta kyseinen kappale löytyisi.
Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoittanet Theo Mackebenin säveltämää kappaletta Warum?, joka on tullut tunnetuksi koloratuurisopraano Miliza Korjuksen esittämänä. Tästä laulusta ja sen esityksistä löytyy lisää tietoa Helsingin kaupunginkirjaston vastauksesta (esittäjän etunimi on siis Miliza, ei Mitiza).

En löytänyt mistään tietoa, että Marlene Dietrich olisi tämän laulun joskus levyttänyt. Ja jos kuuntelee Marlene Dietrichin matalaa ääntä, on ymmärrettävää, ettei laulu ole kuulunut hänen ohjelmistoonsa, koska sen esittäjältä vaaditaan erityisen korkeaa äänialaa.

Miliza Korjuksen esitys löytyy monelta eri cd-levyltä, esim. seuraavilta:

Korjus, Miliza: Remembering : opera arias & songs (Korjus Recordings, cop. 2005)

Korjus, Miliza: Warum? : unohtumaton Miliza Korjus (EMI Finland, p2003)

Musiikkimuistoja sotavuosilta : 84 suosituinta sota-ajan iskelmää (Valitut Palat, p1990)

2 ääntä

Kommentit

Tuskin Marlene Dietrich pääsisi niihin äänialoihin, joita tuo kappale vaatii. Miliza Korjus on varmaan kuuluisin esittäjä. Kolmisenkymmentä vuotta sitten TV:ssä, joku suomalainen iskelmälaulaja veti saman kappaleen melkein yhtä hyvin, kuin Korjus. En vain muista kuka, olisi mukava tietää, jos joku muistaisi. Voisi olla esim. Berit tai Sonja Lumme tai joku muu senaikaisista laulajista.