Otsikko
Eka pressa joka syntyi sairaalassa? Kun Barack Obama valittiin presidentiksi, jokin media järjesti viihteellisen tietokilpailun, jossa häneltä kysyttiin…

Kysytty

Eka pressa joka syntyi sairaalassa?

Kun Barack Obama valittiin presidentiksi, jokin media järjesti viihteellisen tietokilpailun, jossa häneltä kysyttiin aiemmista USA:n presdenteistä nippelitietoja, kuten esimrkiksi kuka oli ensimmäinen pressa joka syntyi sairaalassa. Obama ei tiennyt, mutta totesi, että olipa hyvä kysymys. Ensimmäinen nimittäin oli Jimmy Carter, mutta vain siksi, että hänen äitinsä oli sairaanhoitaja, joka sattui synnytyksen käynnistyessa olemaan työvuorossa sairaalassa; synnytyksen oli tarkoitus tapahtua kotona.

Kuka Suomen presidenteistä on ensimmäinen, joka syntyi sairaalassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähän kysymykseen on yllättävän vaikeaa löytää varmaa vastausta. En ole saanut käsiini kaikkia presidenttien elämäkertoja, eikä tällaista tietoa välttämättä niihin ole edes kirjattu. Yleisesti sentään taitaa olla tiedossa, että Urho Kekkonen syntyi Lepikon torpassa, joten hän ei ainakaan ole ensimmäinen sairaalassa syntynyt.

Jos lähdemme siitä tiedosta, että kotisynnytykset olivat yleisiä (n. 70 % kaikista synnytyksistä) vielä 1940-luvulla ja että sairaalasynnytysten osuus kaikista synnytyksistä ohitti kotisynnytysten osuuden vasta 1940-luvun loppupuolella (Soinninen & Keski-Nisula), saattaa hyvinkin olla, että joko Tarja Halonen tai Sauli Niinistö ovat ensimmäisiä sairaalassa syntyneitä presidenttejä. Presidentti Tarja Halosen toimistosta vastattiin, että Halonen on syntynyt Helsingissä Naistenklinikalla, joten hän voisi hyvinkin olla ensimmäinen sairaalassa syntynyt presidenttimme.

Lähteet:

Lepikon torppa. Wikipedia. https://fi.wikipedia.org/wiki/Lepikon_torppa. (Katsottu 15.12.2023)

Soinninen J & Keski-Nisula L. Kunnankätilö Makkosen hoitamat kotisynnytykset Pohjois-Savossa vuonna 1958. (2019;135(24):2437-45 Duodecim. Artikkeli. (Katsottu 15.12.2023)

1 ääntä

Kommentit

Onhan se lohdullista tietää, ettei Suomessa kaiveta kaikia henkilökohtaisia tietoja esille.

Tästä kuitenkin tulee mieleen kysymys, joka esitettii radion Viisasten kerhossa, ja heti vastauksen kuultuaan kerhon jäsenet sanoivat, että olipa hyvä kysymys, lisää tuollaisia. Nimittäin kysyttiin mikä on se presidentin virkaan kuuluva tehtävä, jota Kekkonen ei kertaakaan suorittanut koko pitkän presidenttikautensa aikana. Vastaus oli arkkiatrin nimitys. Ylppö oli nimitetty ennen Kekkosen ensimmäistä valintaa, ja kuoli vasta Kekkosen luovuttua vallasta. Aihe oli ajankohtainen silloin, kun kysymys esitettiin Viisasten kerhossa, vaan eivätpä hoksanneet, vaikka kuinka yrittivät.