Otsikko
Eikö se ole niin että lasten aineistosta ei peritä varausmaksua? Helmet aineisto haussahan voi valita että hae lastenaineistoa. Silloin hakeeko se myös…

Kysytty

Eikö se ole niin että lasten aineistosta ei peritä varausmaksua? Helmet aineisto haussahan voi valita että hae lastenaineistoa. Silloin hakeeko se myös aikuisten aineistoa josta peritään varausmaksu? Hain kerran lastenaineistosta kirjaa ja varasin sen. Kun hain sen minulta perittiin varausmaksu. Miksi näin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei, lastenaineistosta ei mene varausmaksua. Joitakin esim kirjoja kuuluu sekä aikuisten että lasten osastoille kirjastosta toiseen vaihdellen tai samankin kirjaston sisällä on molemmalle osastolle kuuluvia kappaleita. Näiden kaikkien sijaintitiedot näkyvät lasten aineistohaussa. Samasta syystä joskus yritetään virheellisesti periä varausmaksu, vaikka kirja olisikin lapsille tarkoitettu.