Edesmennyt isämme on kirjoittanut kaksi kirjaa. Tietäisimme mielellämme monessako kirjastossa hänen kirjojaan on ja vaatiiko jotain toimenpiteitä kuolinpesältä…

Kysytty

Edesmennyt isämme on kirjoittanut kaksi kirjaa. Tietäisimme mielellämme monessako kirjastossa hänen kirjojaan on ja vaatiiko jotain toimenpiteitä kuolinpesältä näiden kirjojen lainaamisten seuranta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikkien kirjastojen aineistoja voi etsiä Frank-monihausta, joka löytyy sivuiltamme ja on julkisessa käytössä, http://monihaku.kirjastot.fi . Monihaku on siis kuitenkin sellainen haku, joka käy monessa eri tieokannassa tarkistamassa, onko kirjaa siellä eikä tee kerralla hakua kaikkiin Suomen kirjastoihin. Tämän vuoksi haku täytyy tehdä esim. alueittain, jos haluaa tarkistaa aivan kaikki kirjastot. Maakuntakirjastohaun mukaan isänne kirjoja on varsin monessa maakuntakirjastossa.

Suomessa 1960-luvulta käytössä ollutta kirjastokorvausta ei makseta automaattisesti kirjan tekijöille kirjan lainauksen perusteella. Kyseessä on apuraha, jota kirjailijat ja kääntäjät voivat itse anoa ja joka myönnetään harkinnan perusteella. (Tietoa kirjastoapurahoista löytyy Taiteen keskustoimikunnan sivuilta, os. http://www.taiteenkeskustoimikunta.fi/ .)